به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

نیرویی که هواپیما باعث می شود روی زمین جابجا شود از کجا تامین و چگونه به چرخ ها اعمال میشود؟

+5 رای

نیرویی که هواپیما باعث می شود روی زمین جابجا شود از کجا تامین و چگونه به چرخ ها اعمال میشود؟

پرسیده شد 10 Mar 2014 در معماهای علمی توسط ناشناس

2 پاسخ

+3 رای

در حرکت روی زمین ملخ های هواپیما توسط موتور گردش کرده و تولید نیروی رانش (thrust) می کند و به واسطه این نیرو هواگیما به سمت جلو حرکت می کند.
enter image description here

پاسخ داده شد 16 Mar 2014 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)
0 رای

هواپیما را می توان ماشینی تصور کرد که می تواند بر روی هوا سوار شود و روی آن حرکت کند. اما این خاصیت خود شرح مفصلی دارد: اینکه یک ماشین بتواند روی هوا راه برود، به شکل فیزیکی ماشین یا آیرودینامیک آن و به سرعت آن بستگی دارد. حال این دو ویژگی را در هواپیما شرح می دهیم:
شکل فیزیکی یا آیرودینامیکی: شکل فیزیکی تمام نقاط هواپیما در پرواز آن تأثیر دارد. اما شکل دو نقطه ی آن از همه مهمتر است یکی نوک هواپیما و دیگری بال های هواپیما.
البته قبل از شروع باید یک توضیح کلی در مورد هواپیما داده شود: آنچه که هواپیما را در آسمان نگه می دارد و به جلو می راند قدرت بسیار زیاد موتورهای آن است اما اینکه موتورهای هواپیما چگونه آن را در هوا نگه می دارند و به جلو می راند نیاز به توضیحی ساده دارد. هواپیماها اکثراً دارای پروانه های پره دار بزرگ هستند که با سرعت بسیار بالایی در حال چرخش هستند این پره ها چنان با قدرت و سرعت زیادی می چرخند که می توانند بادی معادل یک طوفان بزرگ را در منطقه ی جلو خود ایجاد کنند که سرعت این طوفان به km/h 008بر ساعت می رسد.
همان طور که قبلاً گفتیم خاصیت پره ها و هواکش ها تمایل به رانش و پیشروی در خلاف جهت باد ایجاد شده می باشند. یعنی از منطقه ی پرفشار به منطقه ی کم فشار.
در هواپیما ها پره ها یا ملخ ها طوری روی بال ها سوار شده اند که به طرف عقب هواپیما باد ایجاد می کند یعنی در پشت بال ها منطقه ی پرفشار و در جلو آن منطقه ی کم فشار ایجاد می کند. هنگامی که هواپیما روی زمین است این پره ها کاری انجام نمی دهند و فایده ای ندارند اما در هنگام پرواز هواپیما و بلند شدن از زمین با ایجاد یک نیروی رانشی و رو به جلو هواپیما را بر روی هوا سوار کرده و به جلو می راند.
اما هواپیما چگونه از زمین جدا می شود و نقش بال ها و شکل آنها در این زمینه چیست؟ این موضوع به شکل فیزیکی بال ها و سرعت هواپیما روی زمین بستگی دارد. اما بال ها باید چه شکلی باشند تا باعث پرواز و جدا شدن هواپیما از زمین شوند.
بال ها باید به شکلی باشند که در هنگام حرکت و سرعت گرفتن هواپیما بر زیر بال ها فشاری زیاد وارد شود. شکل مثلثی شکلی مناسب برای این کار است به صورتی که در زیر بال ها یک شیب عرضی بوجود آید که گویی بال ها با حرکت کردن می خواهند روی هوا سوار شوند.

حرکت کردن هواپیما بر روی زمین همانند حرکت ماشین بر روی زمین است یعنی توسط دو چرخ زیرین بر روی فرودگاه حرکت می کند اما به محض اینکه هواپیما از زمین جدا شد دیگر لاستیک های آن فایده ای نخواهند داشت حال باید دو موتور بال ها که هر کدام دارای یک ملخ پرقدرت هستند به کار بیافتاند و با به کار افتادن این دو موتور همان طور که بارها گفته شد هواپیما به جلو رانده می شود. و به دلیل شکل خاص بال ها هواپیما شروع به اوج گرفتن می کند. همان طور که در شکل نشان داده شد با سرعت گرفتن هواپیما باد به زیر بال ها برخورد کرده و آن را به طرف بالا می راند.
برگرفته شده از کتاب از فیزیک تا عمل نوشته آرش محمدی

پاسخ داده شد 17 Mar 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

...