به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

آیا تا به حال، وجود بعد ها ی غیر مادی و معنوی در علم اثبات شده است؟

+9 رای

آیا تا به حال، وجود بعد ها ی غیر مادی و معنوی در علم اثبات شده است؟ لطفا به صورت علمی و کامل و بدون ابهام توضیح دهید.

پرسیده شد 10 Mar 2014 در موارد دیگر توسط آرش اهل دل (7,750 امتیاز)

دانشمندانی مثل فارادی یا جورج استونی که در حوزه الکتریسیته کار می کردند میدونستند در ماده عاملی وجود داره که موجب ایجاد جریان الکتریسیته میشه و با این که هیچ ابزاری برای بررسی اون نداشتند یا مثل شرودینگر یا هایزنبرگ یا نیلز بور از نظر ریاضی قادر به اثبات خواص اون نبودند می گفتند این ذره وجود داره و اسمش رو هم الکترون گذاشتند و رسما گشاینده راه سایر دانشمندان برای شناخت خواص اتم شدند.متاسفانه بعضی دانشمندان فکر می کنند هر چیزی که وجود داره باید حتما توسط عقل ناچیز بشر درک و اثبات بشه و نشانه ها و ردپاهایی که اون چیز از خودش میگذاره رو نمی پذیرند.در صورتی که خیلی از مسائل مثلا بهشت و جهنم با خط کش انسانی قابل اندازه گیری نیستش.

2 پاسخ

+3 رای

سوال جالبیه من هم به این موضوع فکر کردم اما توی علم تا چیزی به اثبات نرسه و قابل آزمایش و امتحان مجدد نباشه رو به عنوان یک موضوع علمی قبول نمیکنن , بعد های غیر مادی هم توی این دسته قرار میگیرن شما نمیتونید اونهارو بارها آزمایش و ثابت کنید و هر دفعه با همون عمل همون پاسخ رو بگیرید در واقع نمیشه اون هارو به راحتی ثبت کرد , شما بیشتر اونهارو احساس میکنید.
به نظر من هم شاید چیزهای عجیبی توی علم باشن که جوابی براش نیست یعنی نشانه هایی از چیزهایی غیر عادی و غیر قابل توضیح وجود دارن اما اونها به طور قطع به چیزی نسبت داده نشدن.

پاسخ داده شد 13 Mar 2014 توسط zinter (8,600 امتیاز)
0 رای

انسان توانایی اثبات بعضی مسائل رو ندارد و متاسفانه تنها وسیله ای که ما برای اثبات مسائل در دست داریم مشاهده و آزمایش می باشد. البته لازم به ذکر است که فلسفه نیز نقش بسزایی در اثبات بعضی از معنویات داشته ولی تا مورد آزمایش قرار نگیرند مجبوریم به دیده ی شک به آن ها نگاه کنیم. ولی این مسئله غیر قابل انکار نیست که اتفاقات مرموز یا عجیبی در این جهان در حال وقوع است. و تقریبا همه ما آن ها را تجربه کرده ایم.

پاسخ داده شد 10 Jan 2015 توسط محمد حسین محسنی (1,230 امتیاز)
...