به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

به نظر شما چه رابطه ای بین جاذبه و سرعت هست که با زیاد شدن هر کدوم زمان کند میشه؟

+11 رای

شما میدونید سرعت و جاذبه هر دو زمان رو کند میکنن به نظر شما چه چیزی بین اونا مشترکه که یک اثر رو نشون میدن؟

پرسیده شد 14 Mar 2014 در نسبیت عام توسط zinter (8,600 امتیاز)

4 پاسخ

+2 رای

ممنون دوست عزیز از توضیحاتتون , شما درست میگید این دلیل نمیشه که چون اثر دو چیز مشترک باشه قطعا این دو تا باید شبیه هم باشن, این درسته خیلی چیزها میتونن مثلا باعث آتش سوزی بشن ولی مثل هم عمل نمیکنن ولی شما میدونید هر چیزی که باعث آتش سوزی میشه یعنی داره گرما تولید میکنه یا اگه این هم دلیل نشه میدونید داره باعث جنبش ملکولی و بعد ترکیب اونها و نهایتا باعث آزاد شدن انرژی میشه , در آخر کار معلوم میشه شکل خیلی چیزها و حتی نحوه عملشون متفاوته اما در نهایت در چیزی مشترک هستن که یک اثر رو از خودشون نشون میدن, اینم در نظر بگیرید که توی دنیایی که زندگی میکنیم خیلی چیزها به ظاهر هیچ ربطی به هم ندارن ولی در نهایت رابطه شگفت انگیزی بین اونها پیدا شده, در مورد سرعت و جاذبه ایجاد رابطه به نظر بعید میاد من هم اصراری روی ایجاد رابطه بین اونها ندارم, اما چیزی هست که به نظرم میاد بین این دو هست, مثلا میشه گفت جاذبه فضا-زمان رو خم میکنه و باعث کند شدن زمان میشه اما سرعت چطور این کار رو میکنه آیا نمیشه حتی به این فکر کرد که خود سرعت هم نوعی خمیدگی در فضا-زمانه.

پاسخ داده شد 14 Mar 2014 توسط zinter (8,600 امتیاز)
بازنگری شد 14 Mar 2014 توسط zinter

در این باره باید بیشتر فک کنیم با صحبتات موافقم

ممنون

+1 رای

من میتونم بین شتاب و جاذبه شباهت هایی رو بیان کنم ولی بین سرعت ثابت و جاذبه نه. این نکته هم ناگفته نمونه که این دلیل نمیشه که چون اثر دو چیز مشترک باشه قطعا این دو تا باید شبیه هم باشن یا از راه مشترکی عمل کنند مثلا اگه بحث دستگاه آتود و چرخ دنده رو در نظر بگیرین هردو افزایش قدرت میدن اما مکانیسمشون کاملا از هم جداست .
حالا برگردیم به اول بحث گفتم که میتونم بین شتاب و جادبه شباهت پیدا کنم و اون اینه که در حرکت شتابدار همیشه نیرویی در خلاف جهت حرکت که کاملا خصوصیات جاذبه رو داره ایجاد میشه . فرض کنید داخل یک ماشینی هستین که با سرعت شتابدار (چه منفی چه مثبت)در حال حرکته در این صورت نیرو یی شبیه جاذبه به شما و هر جسمی که داخل ماشینه رو به عقب در حالت شتاب مثبت و رو به جلو در حالت شتاب منفی وارد میشه. این نیرو دققا شبیه جاذبه عمل میکنه .
ولی من هیچ شباهتی بین سرعت ثابت و جاذبه نمیتوم پیدا کنم در حالی که سرعت ثابت هم زمان رو کند میکنه.

پاسخ داده شد 14 Mar 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)
0 رای

1-از نظر من هیچ ارتباطی باهم ندارند 2-با افزایش سرعت مایی که سرعتمون افزایش پیدا میکنه برامون زمان کند میشه اما در واقعیت از نظر من زمان تند میشه 3-افزایش جاذبه مثل افزایش سرعت نیست که بتونه زمان رو برای ما کند و در واقعیت تند کنه بلکه میتونه عمل عکس انجام بده - اگر تمایل دارید فکر کنم بتونم اثباتش کنم براتون
باتشکر ا.کیا

پاسخ داده شد 13 Mar 2016 توسط امین کیا (1,990 امتیاز)
0 رای

هردو در فضا زمان انحنا ایجاد میکنن
نور به علت سرعت زیاد و یه سیاره به دلیل جرم خودش

پاسخ داده شد 26 Nov 2016 توسط schr0dinger (1,080 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

...