به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

آیا کروموزوم x غیرفعال ماده قابل وراثت است؟ یعنی گامت حاصل از تقسیم میوز فرد ماده می تواند دارای کروموزوم x غیرفعال باشد و لقاح انجام دهد؟

+6 رای

می دونیم که از چهار گامت حاصل از تقسیم میوز سه تای آنها از بین میروند و فقط یک سلول گامت باقی می ماند( تخمک) پس امکان دارد کروموزوم های x فعال از بین بروند و تخمک دارای کروموزوم x غیرفعال باشد ولی پس از لقاح در زیگوت( تخم) هر دو کروموزوم x فعال اند و یکی تصادفی غیرفعال می شود!!! سوال این است آیا این کروموزم x غیر فعال درون تخمک فعال میشود یا کروموزوم های x غیرفعال هیشه وارد گویجه های حاصل از تقسیم میوز می شوند و می دانیم این گوچه ها هرگز در لقاح شرکت نمی کنند؟

پرسیده شد 18 Mar 2014 در کالبد شناسی توسط متین

1 پاسخ

0 رای

پروسه ی غیر فعال شدنِ کروموزوم X تصادفی نیست و مسلما پیش از لقاح رخ می دهد تا توازن بین کپی از ژن های کروموزوم مادری با کپی هایی که از کروموزوم پدری رسیده اند,برقرار شود و تنها در اینصورت است که یک کروموزوم X پدری و یک کروموزوم X مادری خواهیم داشت.از طرفی میدانیم کروموزوم Y ژن های تکراری و مشابه کمی با X دارد ,پس اگر غیر فعال شدن رخ نمیداد یا اگر بعد از وراثت این اتفاق می افتاد,ژن هایی تکراری از دو کروموزوم X همتای مادری به ارث می رسید و نا هنجاری رخ می داد.
درمورد تصادفی نبودن آن هم باید بگوییم این عمل غالبا در جهتی رخ می دهد که کروموزوم حاوی ژنی که عامل بیماری (مغلوب یا غالب, بسته به وجود آلل بیماری) است ,غیر فعال شود.

پاسخ داده شد 31 Mar 2015 توسط مهشید (180 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

...