به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

دلیل قانع کننده برای تولید صدا هنگام برخورد دوجسم به یکدیگر؟

+5 رای

میخواستم بدونم دوجسم وقتی بهم برخورد میکنن چطور باعث تولیدصدا میشه

پرسیده شد 22 Mar 2014 در صداشناسی توسط mohamadrezayi895 (290 امتیاز)

2 پاسخ

+3 رای
 
بهترین پاسخ

خب اول باید مکانیسم تولید صدا رو بدونیم در اون صورت جواب سوال آسونتر میشه
هر ارتعاشی که در مولکولهای هوا بوجود بیاد یک صدا هستش این ارتهاش باد بوسیله یه چیزی ایجاد بشه مثلا تارهای صوتی انسان به ارتعاش در میان و این ارتعاش از تارهای صوتی و به مولکولهای هوای اطراف تارها منتقل میشه و توی محیط منتشر میشه و بابرخورد به پرده صماخ گوش اون رو به ارتعاش در میاره و ....
وقتی دو تا جسم به هم میخورن باعث دو نوع ارتعاش میشن یک ارتعاش با دامنه بلند که ناشی از برخورد اول بوده و صدای بمی ایجاد میکنه چون دامنه ارتعاش بلنده اما بعد از این ارتعاش بلند دامنه ؛ارتعاشهای کوچکتری که دامنه کوتاهتری دارن در مولولهای دوجسو بوجود میاد که صدای زنگ ماننی رو بوجود میارن که حالت دوم در اجسام فلزی محسوس تر هست. دیاپازونها هم به همین صورت میتونن صدا تولید کنن.

پاسخ داده شد 23 Mar 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)
انتخاب شده 10 Apr 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد
+2 رای

زمانی دو جسم به هم نزدیک می شوند مولکول های وای بین آنها متراکم میشود و در نتیجه تولید صدای بم می کند. لازم به ذکر است عملا چیزی به نام برخورد فیزیکی بین دو جسم وجود ندارد .

پاسخ داده شد 24 Mar 2014 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

–1 رای
0 پاسخ 392 بازدید
پرسیده شد 22 Jan 2016 در الکتریسیته توسط علی مشهدی
...