به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

چرا گره های لنفی در زیر بغل و کشاله ران و گردن بیشتر از سایر نقاط بدن است؟

+5 رای

در داخل مایع لنفاوی گره های لنفاوی (شامل لنفوسیت ها)، یک نوع از گلبول های سفید خون وجود دارد که به طور مداوم از طریق غدد لنفاوی و جریان خون، مولکولهای موجود در دیواره سلولی باکتری و یا مواد شیمیایی مترشحه از باکتری ها موسوم به آنتی ژن، سلول آنتی ژن اختصاصی ارائه مي دهند براي مثال مانند انتقال سلولهای دندریتیک به داخل سیستم لنفاوی و سپس به غدد لنفاوی. در پاسخ به آنتی ژن، لنفوسیت در گره های لنفاوی یک آنتی بادی که به بیرون رفتن از گره های لنفی به گردش خون كمك ميكند، براي تولید پاتوژن آنتی ژن كه با هدف قرار دادن آن برای نابودی توسط سلول های دیگر عمل ميكنند، مکمل است. سایر سلولهای سیستم ایمنی بدن، برای مبارزه با عفونت و بيماري به غدد لنفاوی فرستاده و در نتيجه افزایش تعداد سلول های سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت ها، گره را گسترش و متورم ميكنند.
حالا چرا تو زیر بغل و کشاله ران و گردن این گره ها بیشترن ؟

پرسیده شد 9 Apr 2014 در کالبد شناسی توسط سید مانلی حسینی

3 پاسخ

+2 رای

در این نواحی که شما گفتین بیشتر در معرض میکرب ها قرار دارن یا بهتر بگم راه ورود میکروارگانیسمها به بدن از این نواحی آسونتره
اصلا لزومی به تشریح مکانیسم علمی سیستم ایمنی نیست
در ناحیه ی گردن به دلیل حفره دهان وجود عفونتهای حلق گوش و کانال استاش احتمال رشد میکروب در این ناحیه زیاد است
در کشاله ران نیز بدلیل نزدیکی به ارگانهای جنسی وکانال ها و مجاری که راه مناسبی برای ورود میکرو ارگانیسم ها به این مناظق هستش لازمه که تعداد زیادی عقده لنفی وجود داشته باشه.
زیر بغل نیز بدلیل مناسب بودن شرایط برای رشد میکرو ارگانیسمها بدلیل عرق و دمای مناسب به سیستم دفاعی بیشتر و در دسترستری احتیاج داره.

پاسخ داده شد 10 Apr 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)
+1 رای

یک عامل مهم دیگر در این زمینه آن است که در این نواحی امکان تنفس غیر هوازی بیشتر از سایر نقاط بدن است پس در نتیجه مراقبت بیشتر را در پی دارد.

پاسخ داده شد 1 Oct 2014 توسط حسین جهانی (480 امتیاز)
0 رای

این نواحی با داشتن این گره ها میتواند تا حد زیادی از ورود میکروب ها به تنه اصلی که اندام حیاتی در آن قرار گرفته اند محافظت کند.®©

پاسخ داده شد 22 Nov 2014 توسط چوب (720 امتیاز)
...