به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

آیا طول موج به سرعت نور ربط داره؟ چرا؟

+7 رای
پرسیده شد 30 Jun 2013 در نورشناسی توسط music (1,290 امتیاز)

2 پاسخ

0 رای

معضرت می خواهم من در جواب این سوال گفتم که ارتباطی بین طول موج و سرعت نور وجود نداره ولی یکی از دوستان که عضو سامانه نبودند برای من ایمیل زدند و فرمودند که جواب اشتباه است. و جواب بله است. حال از زبان ایشان دلیل این امر را بخوانید.

دلیل آن هم این است که از حاصل تقسیم سرعت امواج بر طول موج فرکانس بدست میاید و سرعت بخش بر فرکانس مساوی طول موج است و این یک قائده مهم در فیزیک کوانتم است.

پاسخ داده شد 28 Jul 2013 توسط سعید (32,140 امتیاز)

پس یعنی هر چی سرعت نور بیشتر باشه طول موجش هم بیشتره... درسته؟

–1 رای

نه بین طول موج و سرعت نور ارتباطی وجود نداره. دلیلش هم این هست که سرعت نور را مدت زمانی که پرتو نور در یک ثانیه عبور می کنند می نامند اما طول موج را فاصله بین دو قله متوالی موج تعریف می کنند که هیچ ارتباطی با سرعت نور نداره. اما ارتباط بین طول موج و فرکانس وجود دارد مثلا :

برای دو موجی که دارای سرعت یکسان باشند، موجی که دارای فرکانس بالاتری است طول موج کوتاه‌تری دارد و موجی که فرکانس پایین‌تری دارد، طول موج بلندتری دارد.

پاسخ داده شد 1 Jul 2013 توسط سعید (32,140 امتیاز)
بازنگری شد 28 Jul 2013 توسط سعید

پس یعنی طول موج و سرعت به هم ربط دارن... چون گفتید برای " دو موجی که دارای سرعت یکسان باشن " این رابطه صدق میکنه... اگه سرعتشون متفاوت باشه چی؟؟ افزایش و کاهش سرعت میتونه چه اثری روی طول موج بذاره؟؟

پرسشهای مرتبط

+7 رای
0 پاسخ 244 بازدید
+5 رای
0 پاسخ 179 بازدید
+5 رای
2 پاسخ 1,191 بازدید
پرسیده شد 20 Dec 2013 در نورشناسی توسط آریان (28,220 امتیاز)
+2 رای
1 پاسخ 606 بازدید
پرسیده شد 11 Jul 2013 در نورشناسی توسط music (1,290 امتیاز)
...