به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

باطری خورشیدی چگونه کار می کند ؟

+2 رای

وقتی باطری خورشیدی می خواهد از طریق الکترون الکتریسته تولید کند انرژی واسطه چیست ؟

پرسیده شد 16 Dec 2014 در الکتریسیته توسط علی مهاجری

1 پاسخ

0 رای

باتری‌های خورشیدی شریان‌های حیاتی همه سیستم‌های پنل خورشیدی کارآمد هستند. گاهی اوقات این باتری‌های در پنل‌های خورشیدی بقدری مهم هستند که سیستم بدون آنها کار نمی‌کند. این باتری‌های انرژی تولید شده توسط خورشید را ذخیره می‌کنند و پنل‌های خورشیدی امکان استفاده از آنها را از طریق یک مبدل فراهم می‌کنند. جایگاه باتری در سیستم‌های خورشیدی مشخص شد؛ اما باتری خورشیدی چگونه کار می‌کند؟ برای شروع یک توضیح کوتاه درباره سیستم‌های پنل خورشیدی می‌تواند به درک پاسخ این سوال کمک کند.
باتری‌های خورشیدی انواع و ولتاژهای مختلفی دارند

باتری‌های خورشیدی انواع و ولتاژهای مختلفی دارند

چندین نوع سیستم پنل خورشیدی مختلف در بازار وجود دارد: بعضی از آنها به باتری‌های پشتیبان (یا بانک باتری) نیاز دارند و برخی دیگر مستقیماً پنل‌های خورشیدی را به دستگاهی که با انرژی خورشیدی کار می‌کند، وصل کرده اند. اما سیستم‌هایی که به باتری نیاز دارند یا از باتری استفاده می‌کنند هم چند نوع مختلف دارند:

سیستم‌هایی که از باتری‌های ۱۲ ولتی DC که برای روشنایی RV استفاده می‌کنند؛ مثلاً روشنایی قایق و وسایل خانگی
سیستم‌های باتری اینتورتر که قادر به تبدیل ولتاژ باتری‌های DC 12، ۲۴ یا ۴۸ ولتی به ولتاژ ۱۲۰ ولتی AC دارند؛ این ولتاژ برای روشن نگهداشتن منظم وسایل خانگی مثل اجاق گاز، یخچال، تلویزیون و غیره کاربرد دارد
سیستم‌های انرژی خورشیدی ترکیبی که از چندین قطعه مثل بانک باتری پنل‌های خورشیدی، آرایه‌های خورشیدی، ژنراتور و توربین‌های بادی برای تامین انرژی بصورت ۲۴/۷ استفاده می‌کنند.

بانک‌های باتری‌های خورشیدی، برای میزان شارژ و دشارژ مشخصی طراحی می‌شوند. برخی از آنها از سلول‌های مرطوب ساخته می‌شوند که مهر و موم شده یا سلول‌های ژله ای هستند و هر کدام ویژگی‌های مختص خودشان را دارند. مثلاً باتری‌های ماشین گلف با سلول مرطوب ۶ ولتی که یک صفحه ضخیم دارند ساخته می‌شوند و برای چندین ساعت دشارژ با حجم بالا و شارژ دوباره سریع طراحی شده اند. از طرف دیگر، باتری‌های ماشین صفحه نازک تری دارند و دشارژ حجم بالای آنها چندین ثانیه بیشتر دوام نمی‌آورد و برای شارژ دوباره به زمان بیشتری نیاز دارد. هنگام استفاده از سیستم بانک باتری باید مطمئن شوید که سایز و کیفیت باتری‌ها برای ذخیره میزان انرژی موردنیاز شما مناسب هستند. باتری‌های سیستم بانک باتری بهتر است باتری‌هایی با چرخه عمیق باشند؛ برخلاف باتری‌های ماشین که چرخه آنها کم عمق است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که استفاده از باتری‌های خیلی کوچک می‌تواند خطرناک باشد.

باتری‌های خورشیدی وقتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که سیستم‌های خورشیدی به راهی برای ذخیره انرژی خورشید نیاز داشته باشند. در برخی از شرایط و بسته به سیاست‌های شرکت برق منطقه، مصرف کنندگان می‌توانند سیستم خورشیدی شان را به شبکه الکتریکی وصل کنند و مازاد برقی که تولید می‌کنند را بفروشند. در بسیاری از موارد شرکت‌های تامین برق از خرید انرژی خورشیدی مازاد شما خوشحال می‌شوند؛ البته میزان رضایت به نرخ برق شما هم بستگی دارد.

برای استفاده از باتری‌های خورشیدی نیاز به وسایل جانبی دارید که البته مثل پنل‌های خورشیدی با دوام نیستند و ۲۰ سال عمر نمی‌کنند. این باتری‌های باید در یک محل سربسته و امن که غیرفلزی و دارای تهویه مناسب است، نگهداری شوند.

می‌توانید با استفاده از قطعاتی که براحتی در فروشگاه‌های الکترونیکی محلی یا آنلاین پیدا می‌شوند، بانک باتری خودتان را بسازید. البته به احتمال زیاد برخی از این وسایل را همین حالا هم در خانه دارید؛ مثل گاز الکتریکی، ظرف شیشه ای، نمک طعام و آب شهری. قطعاتی هم که باید از فروشگاه تهیه کنید، عبارتند از: ورقه‌های پله ای مسی، گیره‌های سوسماری، آمپرسنج کوچک که جریان را می‌خواند، سنباده، برس، دریل و قیچی ورقه‌های فلزی.

اگر پنل خورشیدی دارید و می‌دانید چگونه باید یک بانک باتری خورشیدی ساخت، بهتر است هرچه زودتر دست بکار شوید و قسمتی از انرژی موردنیازتان را خودتان بسازید. دقت کنید: اینکه بدانید باتری‌های خورشیدی چگونه کار می‌کنند یک چیز است و دانستن نحوه ساخت آنها یک چیز دیگر. باتری‌های معیوب و خراب بسیار خطرناک هستند؛ پس در صورت لزوم از یک متخصص کمک بگیرید.

پاسخ داده شد 13 Jan 2015 توسط مسعود غفوریان (3,520 امتیاز)
...