به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

علت حرکت سیارات به دور خودشون و به دور خورشید چیه؟؟

+1 رای

من قبلا شنیده بودم حرکت سیارات در مدارشون به این دلیله که در ابتدا در همین جهتی که در حال حاضر حرکت میکنن نیرویی بهشون وارد شده و چون اصطکاکی توی فضا وجود نداره سیارات به حرکتشون در همون جهت ادامه دادن.. ولی تو یه کتاب خوندم نیروی گریز از مرکزه که باعث میشه سیاره ها سرعت داشته باشن و روی خورشید سقوط نکنن.. اگه درستش همینه و عامل حرکت و عدم سقوطشون نیروی گریز از مرکزه این نیروی گریز از مرکز چیه؟ و اگه نه هم .. خب.. پس علت حرکتشون چیه؟!

پرسیده شد 17 Jan 2015 در سیاره شناسی توسط music (1,290 امتیاز)

2 پاسخ

+2 رای

طبق برخي از نظريه ها سيارت تكيه هاي جدا شده يك جسم در حال دوران بوده اند كه با گذر زمان از ان جدا شده اند و چون در ابتدا در حال دوران بوده اند به حركت دوراني خود ادامه داده اند بنابراين مي بينيم به دور خود مي چرخند.
در مورد نيروي گريز از مركز بايد گفت . زماني جسمي در حال حركت مستقيم است فقط يك نيرو موجود است كه سبب حركت ان به سمت مستقيم مي گردد. حالا اگر همين جسم حول مركزي چرخش نمايد علاوه بر نيروي جلوبرنده مستقيم راستا، يك نيروي شعاعي از مركز دوران به ان نيز وارد مي گردد به اين نيرو گريز از مركز مي گوييم. از انجايي كه جسم بايد در حال تعادل باشد بنابراين بايد اين نيرو با نيرويي خنثي شود اين نيروي خنثي كننده نيروي جانب مركز نام دارد. پس جهت نيروي گريز از مركز به سمت جسم و جهت نيروي جانب مركز به سمت مركز است
enter image description here

پاسخ داده شد 10 Feb 2015 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)
0 رای

با سلام فکر میکنم دلیل چرخش سیارات به دور خورشید این است که از طرف خورشید به انها نیرویی وارد میشود و چون جرم خورشید از زمین بیشتر است و اندازه ان بزرگ تر است زمین به طرف خورشید کشیده میشود و برای اینکه این اتفاق نیفتد زمین به دور خورشید میچرخد تا خورشید نتواند انرا جذب کند.مثل اینکه شما یک سیب را به نخی ببندی و بعد انرا به دور سر خود با سرعت بچرخانی.ایا به طرف زمین سقوط میکند؟!!

پاسخ داده شد 23 Feb 2015 توسط گژدهم (300 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

+5 رای
1 پاسخ 1,446 بازدید
پرسیده شد 26 Jul 2013 در کیهان شناسی توسط رحیم (80 امتیاز)
+1 رای
1 پاسخ 778 بازدید
پرسیده شد 24 Jan 2015 در سیاره شناسی توسط ناشناس
...