به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

دلیل چینش سیارات به دور خورشید؟

+5 رای

چرا سیارات با این ترتیب دور خورشید میچرخن ، یعنی چرا اول عطارد و در نهایت نپتون؟ بر طبق جدول کتاب هالیدی به دلیل مستقیما جرم و چگالی نیست..چون بی نظمی داره و ترتیب بهم میخوره

پرسیده شد 26 Jul 2013 در کیهان شناسی توسط رحیم (80 امتیاز)

سوالی سختی پرسیدید. فکر نکنم هنوز کسی به طور دقیق دلیل اینکه سیارات منظومه شمسی چجوری و چرا در جای فعلیشون قرار گرفته اند را بداند.. اما صبر کنید ببینم می تونم جواب درستی برای سوال شما پیدا کنم.

مرسی از شما

خواهش می کنم.
منتظر باشید تا فردا یک جواب درست و حسابی براتون آماده می کنم.

1 پاسخ

+1 رای

جایی که این سیاره ها شکل گرفته اند در صفحه یک پارچه منظومه شمسی ما بوده است دیسک بزرگی مملو از گاز , گرد و غبار و یخ را تصور کنید, که از همه جهات به سمت بیرون جایی که ابر اورت است کشیده شد, سپس به دور یک نقطه در وسط چخید و بعد شروع به ساخت دسته هایی با فواصل متفاوت کرد.
مواد سنگین تر (فلزات) به دلیل گرانش به نزدیکی خورشید رفتند , عناصر سبکتر (گاز ها) به سمت بیرون حرکت کردند. به همین دلیل است که سیارات درونی منظومه شمسی سنگی و سیارات بیرونی گازی هستند.
به همین دلیل است که نزدیکترین سیاره یعنی عطارد پر سخره و فلزی تر است در حالی که سیارات سنگی زهره , زمین و مریخ به تدریج از تراکمشان کم می شود.

منبع

پاسخ داده شد 27 Jul 2013 توسط سعید (32,140 امتیاز)

بسیار سپاسگذار. . .ولی هنوز مشکل دارم..آخه بین عطارد ، ونوس ، زمین و مریخ اول زمین سنگین تره بعد ونوس بعدش مریخ و عطارد و اینکه خورشید صرفا دنبال صخره بیشتر نمی گرده که اون جرم باید براش مهم باشه...حالا اگه به ترتیب جرم بیشتر باشه اول زمین بعد ونوس بعد مریخ و عطارد اگه به ترتیب جرم کمتر باشه اول عطارد بعد مریخ بعد ونوس و بعد زمین...این قبول که سیارات گازی بعد از سیارات دارای سطوح جامد تشکیل بشن..... خیلی ازت ممنونم که پیگر هستی...

به جدول زیر نگاه کنید. عطارد , ناهید , زمین و مریخ متراکم ترین سیارات هستند.
که در بین اونها زمین با اختلاف کمی از عطارد متراکمترین سیاره منظومه شمسی به حساب می آید. اما من دلیل اینکه چرا زمین با این تراکم شده سومین سیاره را نمی دونم. ولی فکر کنم هسته عطارد و ناهید دارای فلز بیشتری باشه یه همین دلیل هم به خورشید نزدیکتر هستند.

enter image description here

این بخش از این مطلب هم می تونه به شما کمک کنه

اجسام منظومه شمسی عمدتاً به دو گروه با چگالی بالا، كه در نزدیكی خورشید قرار دارند و با چگالی پایین، كه دورتر از خورشید واقع شده‌اند، تقسیم می‌شوند. روی همین اصل سیارات منظومه شمسی را به دو گروه زمین‌مانند و مشتری‌مانند تقسیم می‌كنند. سیاره‌های زمین مانند كه به ترتیب فاصله از خورشید عبارتند از عطارد ، زهره، زمین و مریخ همگی چگالی بالا و سطح سخت و صخره‌ایی دارند. غیر از عطارد بقیه این سیارات جو نیز دارند.
سیاره‌های مشتری‌مانند كه به ترتیب عبارتند از مشتری ، زحل ، اورانوس و نپتون ، همگی نسبت به زمین، سیاراتی عظیم هستند و عمدتاً از گاز تشكیل شده‌اند ولی بعضی از آنها هسته‌های جامد هم دارند. این سیارات را همچنین به نام غولهای‌گازی نیز می‌شناسند.

بسیار ممنون...بله کاملا درسته اون جدول هم براساس چگالیه...ولی یک مثال نقض مثل زمین که تو مدار سومه معادلاتو بهم میریزه ویا حتی زحل هم تو سیاره های مشتری مانند همین وضعیتو داره . . فک کنم به همون دوران تشکیل تدریجی و طولانیشون برمیگرده شاید اون اولا اینجوری نبودن .. . مثل چرخش سیاره ها به دور خود که همه خلاف جهت عقربه ساعت می چرخش جز ونوس و اورانوس که در جهت عقربه های ساعت میگردن. . .ولی یه رابطه هست واسه همه سیارات منظومه شمسی صادقه GMs=(4.r^3.p^2)/T^2 البته p منظورم اون عدد پی یونانی هست. ام اس جرم خورشیده ، جی ثابت جهانیه و آر هم فاصله سیاره تا خورشیده و تی هم دوره تناوب سیاره به دور خورشید...این رابطه مشخص میکنه که هر سیاره با هرجرمی تو هر مداری که باشه چجوری حرکت داره و براش مهم نیست که سیاره سبک و سنگین کجا باشه ،.. . از اطلاعاتت واقعا ممنونم و خوشحال شدم که با شما وقت گذروندم ممنون.

درسته شاید به اون اولیل شکل گیری سیارات مربوط میشه. چون هنوز علم ما انسان ها کامل نشده پس باید با استفاده از فرضییه سازی و ... بتونیم گذشته و آینده رو حدس بزنیم.

از اطلاعاتت واقعا ممنونم و خوشحال شدم که با شما وقت گذروندم ممنون.

خواهش می کنم کاری نکردم. امیدوارم بتونیم به سوالات علمی یکدیگر جواب بدیم و وب فارسی را از وضعیت افتضاح فعلی (البته بجز مواردی که واقعا خوب عمل می کنند.) خارج کنیم.

پرسشهای مرتبط

+1 رای
2 پاسخ 4,857 بازدید
+1 رای
1 پاسخ 488 بازدید
...