به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

آنزیم های لازم برای فعالیت های متابولیکی در کجای سلول های پروکاریوتی مستقر هستند؟

+4 رای

همانطور که میدانید سلول های پروکاریوتی فاقد اندامک غشا دار هستند. و به همین دلیل نمیتوانند آنزیم ها را در جای خاصی از خود قرار دهند ؛ البته در مواردی هم غشای پلاسمایی با خمیده شدن به سمت داخل دریچه ای بین آنزیم و سلول بر قرار میکند ، ولی پرسش من اینجاست که چگونه و در کجا این آنزیم ها در این حالت خاص قرار میگیرند و همچنین در حالت معمول چطور ؟
با سپاس فراوان

پرسیده شد 12 Apr 2015 در زیست شیمی(بیو شیمی) توسط سپهر (6,260 امتیاز)

1 پاسخ

–1 رای

سلام سپهر جان
سلول‌های پروکاریوتی فاقد هسته، میتوکندری یا هر اندامک غشا دار دیگر هستند و تمام اجزای آن‌ها از جمله آنزیم‌ها و ریبوزوم‌ها و ماده ژنتیک و... در تماس مستقیم با مایع سیتوپلاسم قرار دارند. ولی درکل منظور سوال رو نفهمیدم

پاسخ داده شد 13 Apr 2015 توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)

سلام سال نو شما مبارک!
در واقع من توی کتاب سولومون - فصل 23 ، این مطلب رو خوندم ولی دقیقا نفهمیدم :

در برخی سلول های پروکاریوتی غشای پلاسمایی به طور وسیع به داخل چین خورده است.آنزیم های مورد نیاز تنفس سلولی و فتوسنتز ، در ارتباط با غشای پلاسمایی یا چین خوردگی های آن هستند.

سال نوت مبارک
در این مورد اطلاعات دقیقی ندارم امیدوارم دوستان دیگه بتونن کمک کنن

...