به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

کودک یکساله دارای کریستال چسبیده.علت؟روش دفع.

+3 رای

پسر یکساله دارای کریستال میباشد. ایا خطری دارد یاخیر؟

پرسش مرتبط با پاسخ: وجود کریستال در ادرار چیست؟
پرسیده شد 17 Aug 2015 در کالبد شناسی توسط ناشناس

1 پاسخ

+1 رای

کلیه نقش مهمی‌در برقراری تعادل اسید و باز بدن بازی می‌کند بنابراین هر شرایطی که تعادل اسید و باز بدن را به هم بزند باعث تغییر PH ادرار می‌شود. بعضی از غذاها و داروها نیز می‌توانند PH ادرار را تغییر دهند. بعضی مواد غیر قابل حل در ادرار در شرایط اسیدی و یا بازی رسوب می‌کنند و تشکیل کریستال می‌دهند.
مواد شیمیایی غیر قابل حل در آب به صورت کریستال در ادرار رسوب می‌نمایند. کریستال‌ها به وسیلۀ شکل، رنگ و PH ادرار متمایز می‌شوند. در صورتی‌که کریستال‌ها به میزان زیادی در کلیه رسوب نمایند احتمال ابتلا به سنگ کلیه افزایش می‌یابد. بعضی از داروها و عکس برداری با اشعه X نیز می‌تواند میزان کریستال در ادرار را افزایش دهد
www.pezeshk.us/?p=26817
چه عواملی منجر به رسوب املاح و کریستال می‌گردد ؟
هر عاملی که غلظت این املاح را بالا ببرد می‌تواند منجر به ایجاد کریستال املاح و رسوب آن گردد. مهم‌ترین عامل تغلیظ ادرار، کاهش مصرف مایعات و یا تعریق زیاد می‌باشد ، همچنین ممکن است در اثر اختلال در کارکرد کلیه نوعی از املاح بیش از حد عادی تولید یا دفع گردد و غلظت آن را در ادرار بالا برود.
بعنوان مثال اگر در فردی استعداد ترشح اسید اوریک ادرار بیش از حد نرمال باشد ، افزایش غلظت این ماده در ادرار منجر به ایجاد کریستال و تجمیع و رسوب آن و ایجاد سنگ اسید اوریکی می‌کند.
http://www.drhaghighat.ir/index.php?ToDo=ShowArticles&AID=3371

بیشتر سنگ های کلیوی حاوی بیش از یک نوع کریستال هستند. دانستن نوع سنگ های کلیوی به تشخیص علت های ایجاد کننده ی سنگ کمک خواهد کرد و در تعیین راهکارهای کلیدی به منظور کاهش خطر تولید سنگ های بیشتر در آینده، مفید خواهد بود.
http://www.novindiet.com/article/%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%88%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%85-%D8%B9%D9%84%D9%84-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9

تا می توانید از نان، پاستا، ماکارونی و شکر فرآوری شده در برنامه رژیم غذایی خود پرهیز کنید و مصرف آنها را به حداقل ممکن برسانید.
مصرف خوراکی ها و غذاهایی که در آنها از لبنیات و ذرت استفاده شده را تا حد امکان کاهش دهید؛ زیرا مصرف مداوم این خوراکی ها احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد.
برای تهیه غذا سعی کنید از بخش های بدون چربی گوشت استفاده کنید تا به این ترتیب میزان سلامت کلیه های خود را افزایش دهید.
نوشیدنی هایی مثل چای، قهوه، الکل و مصرف تنباکو را از برنامه زندگی خود حذف کنید یا مصرف آنها را تا حد ممکن کاهش دهید.
چای سبز، عصاره گیاه قره قاط، دم نوش کاکل ذرت و جوشانده خارمریم اشاره کرد که می توانند تاثیر زیادی در کاهش دردهای سنگ کلیه داشته باشند.
مصرف روزانه آب پرتقال تاثیر بسزایی در پیشگیری از تشکیل کریستال ها و بلورهای سنگی در کلیه دارند
به منظور پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه یا عود دوباره آن بهتر است از غذاها یا میوه های حاوی آنتی اکسیدان مثل گیلاس، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و سبزیجات تازه استفاده کنید و مصرف این خوراکی ها را دست کم ۴ بار در برنامه هفتگی خود لحاظ کنید.
ورزش روزانه حداقل به مدت ۲۰ دقیقه و نوشیدن آب نیز از جمله نکاتی است که تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه دارد.
به جای گوشت قرمز از گوشت سفید مثل گوشت ماهی، میگو و مرغ استفاده کنید.
http://www.beytoote.com/health/prevention/traditional1-kidney-stones.html

پاسخ داده شد 28 Aug 2015 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)
...