به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

میشه درباره ی معمای گربه ی شرودینگر توضیح بدید

0 رای

سلام
میشه درباره ی معمای گربه ی شرودینگر توضیح بدید
مخصوصن اون تیکه ی که زنده یا مرده بودن گربه به مشاهده ی ما بستگی داره رو اصن نمی فهمم

پرسیده شد 13 Dec 2015 در مکانیک کوانتوم توسط رومینا1 (1,060 امتیاز)

1 پاسخ

–1 رای
 
بهترین پاسخ

شرودینگر در آزمایش خیالی - ذهنی، گربه ای را در درون جعبه ای دربسته قرار می دهد که درآن یک اسلحه کشنده قرار داده شده که ماشه ای حساس دارد و یک اتم رادیواکتیو هم در آن جعبه قرار دارد. احتمال این که اتم رادیواکتیو، طی مدت یک ساعت از خود پرتوی ساطع کند، 50% است. اگر اتم رادیواکتیو تجزیه شود، انرژی آزاد می شود و این انرژی آزاد شده، طی فرآیندی ماشه را می چکاند و گربه کشته می شود و اگر اتم رادیواکتیو تجزیه نشود، طبیعتاً انرژی آزاد نمی شود و ماشه نیز کشیده نمی شود و گربه نیز زنده می ماند. در این صورت، پرسش این است که گربه مرده است یا زنده؟

خب در بالا گفته شده احتمال اینکه اتم رادیواکتیو طی مدت یک ساعت از خود پرتوی ساطع کند، 50% است. یعنی 50% دیگه ممکن پرتو ساطع نکنه. پس احتمال اینکه گربه زنده باشه 50 درصده پس ممکن به احتمال 50 درصد دیگه گربه مرده باشه. حال برای اینگه این احتمال به واقعیت تبیدل بشه بزار درب جعبه رو باز کنیم. در جعبه باز میکنیم گربه مرده است. در ازمایش دیگر در جایی دیگر زمانی درب جعبه رو باز میکنیم گربه زنده است. احتمالات پیش از باز کردن درب جعبه تبدیل به واقعیت شد.
احتمالا 50 درصد از اصل عدم قطعیت هایزنبرگ نتیجه می شود. طبق این اصل در عمل و آزمایش غیر ممکن است که هر دو کمیت مکان و اندازه حرکت به طور دقیق تعیین گردند. بنابراین احتمالا 50 درصدی برای شناسی ذره زیر اتمی وجود دارد. پس به طور قطعی نمی توان نظر به زنده بودن یا مرگ گربه داد.
enter image description here

پاسخ داده شد 1 Jan 2016 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)
انتخاب شده 5 Jan 2016 توسط رومینا1

نه به نظر من درست نیست گربه شروردیگن این مثالیست برای ما که بفهمیم در دنیای کوانتوم چیزی مثل 50 درصد وجود ندارد.من مثالی راحتتر میزنم.در دنیای ما اگر سکه ای را به هوا پرتاب کنیم احتمال این که شیر یا خط اید 50 درصد است اما در دنیای کوانتوم این احتمال ممکن است 30 درصد باشد.درسته عجیبه اما کوانتومرا نمیشود فهمید باید باور داشت اگر در سایت آپارات مثال گربه را جستجو کنید گربه شروردیگن را درست میفهمید ممنونم خداحافظ

ممنون از نظرتون میشه توضیح بدید 30 درصد چیه و 70 درصد دیگه چی می تونه باشه در مورد مثال سکه پرتاب شده.

...