به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

یک عدد تقسیم بر صفر چند میشه

+1 رای

معلممون اثبات میکنه یک عدد تقسیم بر صفر بینهایت میشه.باتوجه به تعریفtn90=sin90/cos90و همچنین 0/0هر عددی میشه طرفین وسطین

پرسیده شد 12 Jan 2016 در ریاضیات کاربردی توسط سینا مومنی (2,050 امتیاز)

3 پاسخ

0 رای
 
بهترین پاسخ

تقسيم يك عدد بر صفر تعريف نشده يا بي نهايت است. چون هيچ عددي وجود ندارد كه بر صفر ضرب شود و يك عدد را نتيجه دهد. بنابراين حاصل تقسيم عدد بر صفر تعريف نشده است.

پاسخ داده شد 13 Jan 2016 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)
انتخاب شده 22 Jan 2016 توسط سینا مومنی

نه.تعریف نشده دیگه یعنی چی

تریف نشده مخالف تعریف شده است. در مورد مثال بالا تعریف شده است حالضرب هر عدد در صفر، برابر با صفر است . این یک تعریف در ریاضیات است . حالا تقسیم یک عدد بر صفر را داریم . جواب اون چی می تونه باشه؟ اگر بگیم صفر تعریف بالا رو نقض کرده . اگه بگیم عدد. بازم تعریف بالا رو نقض کرده پس حاصل اون تقسیم تعریف نشده است.

حرفتو قبول دارم مهندس میخوام بدونم چرا تعریف نشده رو معادل بینهایت میگیرید

تابع f=1/x در نظر بگیر. حالا به x مقدار های کوچک به ترتیب بده مثلا به ترتیب 0.1 ، 0.01، 0.001، 0.0001 جواب تابع چی میشه؟ به ترتیب میشه 10، 100، 1000، 10000 داره بزرگتر میشه . همین رو میشه ادامه داد که به نظر می رسه تا بی نهایت میره. پس به نظر میرسه هر چه x به سمت صفر میل می کنه؛ جواب تابع به سمت بی نهایت رشد می کنه پس جواب اون تقسیم بی نهایته. به بیان ریاضیاتی حد تابع مذکور به شرطی که x به سمت صفر میل کنه میشه بی نهایت. به صورت علایم ریاضیاتی داریم:
enter image description here
enter image description here
البته طبق قضایا حد، چون حد چپ و راست اون تابع در صفر (زمانی از جهت مثبت و منفی محور به سمت صفر حرکت کنیم) به ترتیب منفی و مثبت بی نهایت میشه در اون نقطه حد ندارد. ولی مفهوما حد اون تابع در صفر بی نهایت است.

thats riight.dank u

+1 رای

اگ صفر مخرج صفر حدی باشه جواب بینهایت میشه ولی اگ صفر مطلق باشه جواب تعریف نشده میشه...
منظور از صفر حدی ی عدد خیلی خیلی کوچیکه ک عدد یک پیش اون عدد ی عدد خیلی بزرگ حساب میشه.حالا تقسیم ی عدد بزرگ(1) بر یک عدد کوچیک میشه ی عدد خیلی خیلی بزرگ(بینهایت).
ولی اگ صفر مطلق(یعنی دقیقا صفر) باشه جوابش مشیه تعریف نشده چونکه هیچ عددی نیست ک در صفر ضرب بشه و جوابش یک بشه...

پاسخ داده شد 16 Jan 2016 توسط R.a (230 امتیاز)
بازنگری شد 14 Feb 2016 توسط R.a

بیشتر توضیح بده داداش

–1 رای
                          **به نظر من**
                            ----------
          جواب **هر عدد** تقسیم بر **(صفر)0** برابر 0(صفر) است.
                            ----------
                         البتّه از نظر من
پاسخ داده شد 16 Jan 2016 توسط محمد مهدی پوریوسف (980 امتیاز)

با عرض پوزش نظرتون مسخرس چون دلیلی ارائه نشده بعدشم اگه طرفین وسطین کنیم صفر در صفر میشه یک؟بعدشم مگه اثباتشو نخوندی بعدشم میخوام بدونم چرا میگن تعریف نشده

...