به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

دو نفر هم جرم در یک مسابقه طناب کشی با شرایط یکسان شرکت می کنند. یکی چاق و کوتاه و دیگری لاغر و بلند است. احتمال برنده شدن کدام بیشتر است؟

0 رای

دو نفر هم جرم در یک مسابقه طناب کشی با شرایط یکسان شرکت می کنند. یکی چاق و کوتاه و دیگری لاغر و بلند است. احتمال برنده شدن کدام بیشتر است؟

پرسیده شد 13 Feb 2016 در فیزیک کاربردی توسط ناشناس

5 پاسخ

0 رای

مطمئناً نفری که چاق تره ... چون بلندی قد تأثیری نداره بلکه زیادبودن عرض بدن باعث جذب بیشتر نیروی گرانش و در نتیجه مقاومت بیشتر میشه .... نظر من اینه !

پاسخ داده شد 15 Feb 2016 توسط mobin79 (10,310 امتیاز)

اما نیروی گرانش وارد شده به بدن افراد از ضرب جرم فرد در شتاب جاذبه ی زمین یعنی 9.8 به دست می آید در نتیجه هر دوی آن ها نیروی گرانش یکسانی دریافت می کنند

به نظر من کلا سوال اشکال داره به خاطر اینکه اندازه قد و میزان جرم افراد را به طور دقیق نداده .
نظر شما ( رومینا خانم ) رو هم قبـول دارم .

0 رای

این سوال اصلا پیچیده نیست و ربطی به نیروی گرانشی ندارد. تنها با کمی فکر حل میشود و ما حتی اگر قد انها را دقیق داشتیم نمی توانستیم این را با فرمول بدست اوریم تنها جواب برای این سوال اینه که:

چون هر دوی انها یک وزن دارند، پس نیرویی که میتوانند به هم یا به طناب وارد کنند یکی است(مانند کشتی گیر ها) . پس در نتیجه طناب در یک جا باقی می ماند در اینجا ۳ نظریه به وجود می اید.
۱.طناب به علت تناسب نیرو پاره شود.
۲.فردی که با استعداد تر و ماهر در است با توجه به حرکاتش برنده شود، نه نیرو و قدرت.
۳.اگر طناب در یک جا قرار بگیرد، هر دوی انها تمام قدرتشان را به طناب وارد می کنند و اولین نفری که ۱ لحظه غافل بشه و یا نیرویش برای ۱ لحظه کم بشه بازنده است پس اولین نفری که نفس بگیره یا اینکه خسته بشه بازنده است.

پاسخ داده شد 18 Feb 2016 توسط Bardia TLK (140 امتیاز)
0 رای

از جایی که هم جرم هستند پس میتونیم بگیم شخصی که بلند تره میتونه مثل یه اهرم بلند تر عمل کنه و از نیروی وزن خودش بیشتر استفاده کنه تا شخص کوتاه قد.
بنابر این شخص قد بلند برندست.

پاسخ داده شد 14 Jul 2016 توسط badboy (10,410 امتیاز)
0 رای

آقاي badboy عزيز. شما هم ميشه گفت سوال رو درست جواب دادي، هم اينكه نه. يعني نكته رو درست گفتي، ولي بر اساس اون برعكس جواب دادي. با استدلال شما كه از جنبه هايي كاملا درسته، اين فرد كوتاه قد هست كه برنده ميشه. چون مولفه افقي نيرو براي هردو يكسان هست، ولي فرد بلند قد به دليل فاصله بيشتر نقطه اثر نيرو با زمين، گشتاور بيشتري رو بايد تحمل كنه كه باعث بازنده شدنش ميشه. دقيقا مثل اينكه شما با يك چوب نيم متري ميتوني يك وزنه ١ كيلويي رو بلند كني، ولي اگه چوب رو بكني ٥ متر، ديگه هرگز قادر به بلند كردنش نيستي. هرچند هم وزن وزنه همونه هم زور شما. اينجا هم انگار فرد بلند قد مجبوره نيروي مساوي رو با چوب بلندتري بلند كنه. البته هرچند اين جواب درسته، ولي يك جواب قطعي نيست. چون كلي فاكتور درش ناديده گرفته شدن. يكيش اينكه اين دو نفر كه مثل چوب راست واي نميستن كه ما به اين راحتي مولفه هاي نيرو و گشتاورشون رو اندازي بگيريم. اونها بدون اينكه حتي يكم فيزيك بلد باشن، ناخود آگاه به سمت مخالف هم خم ميشن تا اثر قد و گشتاور ناشي از اون رو خنثي كنن. و ميزان خم شدنشون هم قاعدتا يك اندازه نيست. هرچند اين حركت اونها تحليل مولفه هاي نيرو رو كمي پيچيده تر ميكنه، ولي هنوز هم ميشه گفت در مجموع اوضاع به نفع فرد كوتاه قده.

ولي يك فاكتوري هست كه اگر اغراق آميز بزرگش بكنيم، به نفع فرد بلند قد عمل ميكنه. فرض كنيد اختلاف قد دو نفر خيلي خيلي زياد باشه و طول طناب كم. در اينصورت مولفه عمودي كشش طناب يك عدد قابل توجه ميشه. مولفه عمودي در راستاي وزن عمل ميكنه، در فرد بلند قد همجهت با وزن و در فرد كوتاه قد خلاف جهت اون. بنابر اين مولفه عمودي در فرد بلند قد به اصطكاك پاهاش با زمين كمك ميكنه و در فرد كوتاه قد به ضرر اصطكاك هست. البته اين مورد رو فقط از جنبه استدلاليش گفتم. وگر نه در عمل اثرش اينقدر كم هست كه قابل صرفنظر كردنه. در مجموع شايد نشه با قطعيت محاسبه كرد كه كدوم برنده ميشن، ولي ميشه گفت كه شرايط در مجموع به نفع فرد كوتاه قده.

حالا در مورد اصطكاك، اجازه بدين يك خاطره تعريف كنم كه ببينين اثر اصطكاك تو طناب كشي چقدر تعيين كننده هست. در يك اردوي تفريحي لب دريا مسابقه طناب كشي داشتيم بين دانشجوها. بعد از اينكه بچه هاي گروه ما دوبار باختن، من شرط بستم كه تنهايي يكطرف واي ميستم و اونطرف سه تا از دختراي تيم مقابل وايسن. من نسبتا آدم قوي جثه اي هستم و در مقابلم دوتا دختر دانشجو ريز نقش و پسر ٩ ساله يكي از استادا بود. مطمئن بودم كه زور من به راحتي از مجموع اونها بيشتره و همينطور هم بود. ولي از يك نكته مهم غافل شدم و اون هم اينكه ما داشتيم روي ماسه لب دريا مسابقه ميداديم. سمت من دو تا پا با زمين اصطكاك داشتن و طرف مقابل ٦ تا پا روي زمين بود. با اينكه من قدرت خيلي بيشتري از اونها داشتم، ولي امكان انتقال اون نيرو رو از طريق پاهام به زمين نداشتم. براي همين اونها من رو كه كاملا استوار و پر قدرت طناب رو گرفته بودم، به راحتي روي ماسه سر دادن و برنده شدن. حالا بر ميگردم به مثال بالا. اگر اختلاف قد زياد و طول طناب كم باشه، فرد بلند قد اينقدر از اصطكاك فرد كوتاه قد كم ميكنه كه ديگه خيلي مهم نيست چقدر زور داره، احتمالا بازنده ميشه. باز تكرار ميكنم، اين حالت اغراق آميز هست و فقط از جنبه آموزشي عنوانش كردم. در عمل بعيد هست كه اتفاق بيفته.

پاسخ داده شد 17 Jul 2016 توسط هومن (560 امتیاز)
–1 رای

درصورتیکه نیروی اعمالی دو نفر یکی باشد، فرد چاقتر برنده می شود.
چون فرد با قد بلندر به صورت مایل بع عنوان مثال با زاویه 30 درجه نیرو اعمال می کند و فرد چاق نیروی افقی وارد می کند در نتیجه به دلیل وجود زاویه برای راستای نیرو فرد چاق، این نیرو کمتر از نیروی اعمال قرد چاقتر با قد کوتاه تر می شود
enter image description here
در شل بالا F4 نیرویی است که فرد چاق و F1 نیرویی که فرد لاغر اعمال می کند( سایر نیروها را در نظر نگیرید زیراکه جز مسئله ما نیستند)
اگر به عنوان مثال زور دو نفر 200 نیوتن باشد برای نفر چاقتر به دلیل اعمال نیرو در راستای افقی همان 200 نیوتن ولی برای فرد لاغر تر به دلیل وجود زاویه آلفا مثلا 30 درجه نیرو اعمال به صورت 200COS30 که برابر 173 نیوتن است محاسبه می شود که از 200 نیوتن کمتر است.

پاسخ داده شد 19 Feb 2016 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)

آقاي پورنگ استدلال شما در مورد نيروها از اساس اشتباهه عزيز من. يعني چي كه فرد بلند قد بصورت مايل نيرو وارد ميكنه؟ بين هردو يك طناب وجود داره، و هر دو سر اون طناب يك زاويه داره. اگر امتداد طناب براي فرد بلند قد ده درجه به سمت پايين هست، قطعا براي كوتاه قده ده درجه به سمت بالا هستش. مولفه افقي نيرو براي هردو يكسانه.

پرسشهای مرتبط

–1 رای
1 پاسخ 216 بازدید
...