به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

اگر توپی رو از ارتفاعی به طرف زمین رها کنیم نیروییی که از طرف زمین به جسم وارد میشود چقدر است؟

+3 رای

اگر توپی رو از ارتفاعی به طرف زمین رها کنیم زمان برخورد توپ به زمین نیروییی که از طرف زمین به جسم وارد میشود چقدر است؟
ارتفاع=20 متر زمان رسیدن به زمین=2ثانیه شتاب =10 جرم=2 کیلوگرم

پرسیده شد 27 Feb 2016 در مکانیک توسط chsi (160 امتیاز)

5 پاسخ

0 رای
 
بهترین پاسخ

برای محاسبه ضربه وارده از طرف زمین به توپ میبایست سرعت بازگشت توپ پس از برخورد و همچنین زمان برخورد با زمین را داشته باشیم.
1- سرعت رفت توپ مطابق رابطه v=v0 + gt که v0 به صورت v=0+102=20m/s است
2- طبق رابطه ضربه J= mv)2-mv)1 که m جرم، v سرعت ,2 تکانه را پس از برخورد و 1 تکانه را پیش از برخورد نشان می هد. حالا معمولا سرعت برگشت توپ نرمال نصف سرعت رفت ان فرض می کنیم. پس برخورد برابر 60 نیوتن . ثانیه بدست می اید
J=10
2- -20 *2
جهت مثبت محور رو به سمت بالا در نظر گرفتم پس سرعت اولیه که رو به پایین است منفی دارد.
در نتیجه J=60 نیوتن. ثانیه
3- فرض می کنم زمان برخورد 0.01 ثانیه به طول بیانجامد. در نتیجه طبق رابطه J=Ft که در این رابطه Fنیرو و t زمان است نیرو وارده از طرف زمین به توپ برابر 6000 نیوتن بدست می آید.

پاسخ داده شد 26 Mar 2016 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)

جناب پورنگ. وقتي دوستانه به شما توصيه ميكنم مفاهيم مقدمند بر رديف كردن يكسري فرمول و رابطه، كاش بجاي اين غرور بيجا كه تا بي ادبي و بي احترامي شما به يك بزرگتر پيش رفته، كمي در حرفم دقيق ميشدي. من به ديگراني هم در اين صفحه انتقاد كردم، ولي توهين نديدم. شما ولي نه رعايت كسوت رو كردي، نه سن و سال و نه هيچ چيز ديگه. اشتباه كردن هيچ اشكالي نداره. ولي وقتي خود بزرگ بيني يك آدم تا جايي پيش ميره كه راه رو براي پذيرفتن اشتباهاتش ميبنده، متاسفانه اونجا پايان راهشه.

جناب مهندس عزيز. من هميشه به شاگردام بيشتر از هرچيز يك توصيه ميكنم. اونهم اينكه يك مهندس خوب، ميبايست نسبت به اعداد حس و سنس داشته باشه. يك مهندس قابل هيچوقت اجازه نميده روابط و فرمولها و محاسبات بهش مسلط بشن و گولش بزنن. شما كلي فرمول استفاده كردي و محاسبه كردي كه فعلا به درست يا غلطش هيچ كاري ندارم، اولش اصلا نگاهشون هم نكردم. صاف رفتم سر جواب. بعد اونهمه محاسبه و بالا و پايين كردن روابط، جواب در آوردي ٦٠٠٠ نيوتون؟؟؟ بعد اونوقت هيچ چيزي به نظرت اشكال نداشت؟؟؟ شما يا توپ نميدوني چيه، يا ٦٠٠٠ نميدوني چنده، يا نيوتون نميدوني چقدر نيرو هست.

با عرض سلام خدمت شما. من قصد جسارت نداشتم. شما قصد مقابله بي هوده داريد.
من به مسايل جواب فلسفي و متافيزيكانه نميدم. بلكه جواب ها بر اساس رويكرد فيزيك و فرضيات مشخص است.

0 رای

دوست عزيز chsi.
سوال شما رو نميشه جواب داد، چون اطلاعات و مفروضات مساله ناقص هستند. شما براي محاسبه نيروي وارد بر توپ، به غير از اطلاعاتي كه ذكر كردين، نياز به دونستن چند تا فاكتور ديگه هم دارين. يكيش ضريب الاستيسيته (يا به عبارتي ميزان سختي) توپ هست. اگر خيلي دقيقتر بخوايم بررسي كنيم، ضريب ميرايي توپ رو هم بايد داشته باشيم. تازه اين در صورتي هست كه زمين رو در مقايسه با توپ كاملا صلب فرض كنيم، وگرنه ضريب سختي و ميرايي زمين رو هم بايد بدونيم. تنها در اينصورت هست كه ميتونيم ميزان نيروي وارد شده به توپ رو حساب كنيم. البته ميشه اين ضرايب رو نداشت و از يك روش متفاوت نيروي وارد بر توپ رو حساب كرد. در اونصورت شما نياز داريد زمان خيلي دقيق بين لحظه تماس توپ با زمين و لحظه توقف كاملش رو داشته باشيد. اين زمان به شكل غير مستقيم داره الاستيسيته و ميرايي رو نمايندگي ميكنه. چون هرچه توپ الاستيك تر باشه (يعني سختيش كمتر باشه)، زمان توقفش زيادتر ميشه و بنابر اين نيرويي كه بهش وارد ميشه كمتر هست. برعكس هرچه توپ سختتر باشه، زمان توقفش كمتر و در نتيجه نيرويي كه بهش وارد ميشه بيشتر هست. در هر صورت بدون دونستن يكي از ايندو، مطلقا نميشه به سوال شما جواب داد.
حالا اگه بحث رو كمي تخصصي تر بكنيم و بخوايم خيلي دقيق بشيم، بايد بگم كه نيروي وارد بر توپ در اصل يك عدد واحد نيست. بلكه در فاصله بين اولين تماس توپ با زمين و لحظه توقف كامل توپ، ميزان اين نيرو تغيير ميكنه. يعني نيروي بين توپ و زمين خودش تابعي از زمان هست. دليلش رو چون زياد به اصل اين سوال مربوط نيست اينجا نميگم، ولي اگر كسي مايل بود در موردش بدونه، جداگانه با كمال ميل توضيح ميدم. ولي به هر حال با تقريب خوبي ميشه نيرو رو ثابت فرض كرد كه در اونصورت با فرضيات ناقص اين مساله، اون نيرو قابل محاسبه نيست.

پاسخ داده شد 17 Jul 2016 توسط هومن (560 امتیاز)
بازنگری شد 17 Jul 2016 توسط هومن
0 رای

به زبان بسیار بسیار ساده زمین اون رو با قدرت19.614 نیوتون به سمت خودش می کشه و بهش نیرو وارد می کنه با فرمول زیر

                                                                            2ضرب در 9.807

یعنی جرمش رو در شتاب جاذبه زمین ضرب می کنیم

پاسخ داده شد 18 Jul 2016 توسط اکبرنیا (360 امتیاز)

دوست خوبم آقاي اكبرنيا.
جواب شما درسته، ولي نه براي اين مساله. نيروي وارد بر توپ فقط زماني برابر هست با جرمش ضربدر شتاب جاذبه كه توپ ثابت روي زمين قرار گرفته باشه. ولي تو اين مساله توپ از ارتفاع زيادي رها شده. شما حتما توضيحي كه بالا نوشتم رو با دقت بخون و اگر سوال بيشتري راجع بهش داشتي حتما بپرس تا راهنماييت كنم. موفق باشي

0 رای

سلام تغییرات تکانه(تغییرات سرعت ضربدر جرم)تقسیم بر زمان نیرو را میدهد لذا با فرض اینکه توپ پس از سقوط ثابت باشد با بدست اوردن سرعت برخوردش به زمین و ضرب ان در جرم جسم و تقسیم بر مدت زمان برخورد، نیروی وارده از طرف توپ به زمین و بالعکس بدست میاید

پاسخ داده شد 10 Dec 2016 توسط ققنوس (660 امتیاز)
بازنگری شد 10 Dec 2016 توسط ققنوس
–1 رای

اول نیروی که توب به زمین وارد میکند را حساب میکنیم:نیرو=شتاب*جرم =20ن اکنون قانون سوم نیوتونرا به خاطر میاوریم نیرو اول=-نیروی دوم پس اگر توپ 20ن به زمین نیرو وارد کند پس زمین هم 20ن نیرو به توپ وارد میکند
جواب 20ن

پاسخ داده شد 6 Mar 2016 توسط muhammad huseyn (180 امتیاز)

دوست عزیز مرسی بابت پاسخ ولی نیروی 20 نیرویی که دست با شتاب 10 به دست شما میزنه یا 20 نیرویی که بوکسورها وقتی قبل مسابقه به هم دست میدن به هم میزنند.
20 نیوتن خیلی کمه بعدشم اشکال دیگر راح حل شما اینجاست :پس طبق تعریف شما نیروی که از طرف زمین به من وارد میشه هیچ ربطی به ارتفاع نداره پس یعنی من از برج میلاد بپرم همونقد میشه از 5 متری هم بپرم همون میشه که این درست نیست ممنون.

و دوم نیروی لازمه برای شکست پا به صورت عمودی 4000 نیوتن است پس سعی کنید نزدیک این عدد شوید

به ارتفاع هم ربط داره اما در حدی نیست که بخواهیم جدی اش بگیریم شاید 0.1یا 0.2 فرق داشته باشه که تاثیر زیادی روی عدد نمی زاره

پرسشهای مرتبط

...