به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

جهان‌های موازی

+1 رای

سلام
توضیحی مختصر در مورد جهان های موازی...

پرسیده شد 30 Mar 2016 در مکانیک توسط عرفان اس‌اچ . اِی (450 امتیاز)

2 پاسخ

+1 رای
 
بهترین پاسخ

برای درک بهتر توضیح یه سایت رو در مورد این موضوع میزام که مفصله.
جهان های موازی به زبان ساده

تا الآن شده فکر کنید که ممکنه کپی ای از شما وجود داشته باشه ؟

یا اینکه خود شما در جاهای دیگه ای وجود داشته باشید ؟

شاید بگید اینا همه تخیل هست و اساس فیلم های علمی تخیلی همیناست و لی نه, امروز می بینید که چقدر این نظریه عجیبه و دلایلی برای واقعی بودن اون هم گفته میشه.

بذارید از انواع جهان های موازی شروع کنیم و بریم جلو:

درکل 4 نوع جهان موازی ممکنه وجود داشته باشه:

  1. این نوع می تونه دقیقا در همین مکانی باشه که ما هستیم ولی فاصلشون اونقدر زیاد هست که نمی تونیم بینیمشون.

  2. جهان های دیگه ممکن هست در داخل حباب های غول پیکر یک صابون کیهانی باشند که در یک دریای پهناور کیهانی از حباب ها غوطه ورند. ( منظور اینه جهان از حبابهای زیادی تشکیل شده که در هر حباب جهان کاملی وجود داره, یعنی ممکنه همه این چیزهایی که ما از جهان می دونیم فقط از حباب خودمون باشه.)

  3. جهان های موازی زمان و مکان بسیار مشابه با جهان ما را اشغال کرده اند اما چون در ابعاد دیگری هستند, ما نمی تونیم اونارو ببینیم.(یعنی ممکنه توی خونه شما الآن دایناسورها در حال زندگی باشند ولی چون در یک بعد دیگه هستند شما نمی تونید اونارو بینید.)

  4. این نوع که اخیرا ارائه شده و خیلی هم جالبه, در اون کل قوانین فیزیک متفاوت هستند که اگه درست باشند, فضا فقط می تونه از ذره و گاز تشکلیل شده باشه که این یعنی کهکشانها, ستارگان و سیارات تشکلیل نمی شدند و زندگی به اون شکلی که در نظر داریم وجود نداشت.

خب حالا با انواع جهان های موازی آشنا شدید بریم سراغ بررسی هر کدوم:

جهان موازی نوع اول به عقیده دانشمندان همون گسترش جهان خودمون هست و جزئی از فضای خودمان هست (فضای غول پیکر) اما اونقدر از ما دور هست که نمی تونیم ببینیمشون.

نوع اول بر این ایده شکل گرفته که کائنات ما دارای اندازه بی نهایت هست.

ممکنه این سوال براتون مطرح شه که ایا واقعا جهان بی نهایت هست ؟

البته نیازی نیست وارد این موضوع بشیم چون خودش بحث مفصلی رو داره ولی اینو بدونید که تئوری انبساط کیهانی میگه:

جهان موقع تولد بسیار کوچک بوده بعد انرژی مهیبی اونو از هم باز میکنه, پس این تئوری میگه که جهان بی نهایت هست و همچنان در حال انبساط و بزرگ شدن هست, خب حالا در نظر بگیرید در جهانی با اندازه بی نهایت چند نوع جهان موازی نوع اول می تونه وجود داشته باشه؟ قطعا بی نهایت !!!

پس باید اسم جهان که یونیورس یعنی تک جهان هست رو عوض کنیم به مولتی ورس (چند جهان), جهان هایی که قادر به دیدنشون نیستیم.

پس در این جهان با اندازه بی نهایت که بی نهایت جهان درونش قرار داره , ممکن هست کپی هایی از منظومه شمسی, زمین, و حتی از من و شما وجود داشته باشد.

یعنی نسخه های بی نهایتی از هر کدوم از ما.

در بعضی از جهان ها اتفاقاتی مشابهی اتفاق میفتد و در برخی اتفاقات کمی متفاوت اند, مثلا در برخی از جهان ها مایکل جکسن زنده هست!!! و در برخی ممکن هست اصلا وجود نداشته باشه.

اگر جهان بی نهایت هست, پس تمام حالات ممکن باید در اونا رخ بده, مثلا شما در یک دو راهی قرار میگیرید و در این دنیا به راست میرید, حالا دقیقا در یک جهان دیگه شما به چپ میرید و هر احتمال در هر مسیر در یک جهان مجزا اتفاق می افته.

نوع دوم یکم پیچیدست و زیاد بازش نمی کنیم، فقط ایده کلیشو بدونید که میگه جهان از حبابهای زیادی تشکیل شده که در هر حباب جهان کاملی وجود داره, یعنی ممکنه همه این چیزهایی که ما از جهان می دونیم فقط از حباب خودمون باشه و حالا فرض کنید در هر حباب بی نهایت جهان وجود داشته باشه !!!.

در کل جهان های موازی نوع 1 و 2 در فضای یکسانی با ما قرار دارند، فقط فاصله ی اونا خیلی دور هست و بخاطر همین قادر به دیدن اونا نیستیم.

نوع سوم از جهان های موازی خیلی جالب هستند.

در 2 نوع اول جهان های موازی به وسیله زمان و مکان از جهان ما جدا شده اند ( یعنی در زمان و مکان دیگری قرار گرفتند.) ولی در نوع سوم نسخه های کپی ما دقیقا در همین مکان و همین زمان زندگی می کنند و همونطور که گفتیم تعداد این نسخه ها بی نهایت هست.

در علم عجیب اتم شناسی، الکترون هایی داریم که یکدفعه غیب می شوند و در همان لحظه از جای دیگر در می آیند. الکترون هایی که در یک می تونند در دو جا با شند.

حتی در اصل عدم قطعیت هایزنبرگ گفته شده که گاهی یک ذره حتما باید در یک لحظه در دو جا باشد.

با یک لیزر و سیب شیشه ای می توان دید که چگونه ذرات نور یا فوتون ها چنین کاری می کنند و از اونجایی که ما هم از ذرات تشکلی شدیم در نتیجه ما هم می تونیم.

کل بدن شما جهشی کوانتومی انجام میدهد و به ابعاد دیگر و جهان های موازی دیگر میرود.

مثلا، در لحظه ای که در پیاده رو قدم میزنیم و تصمیمی لحظه ای میگیریم که به چپ بریم یا راست، اگر ما وابسته به عملکرد یک سری ذره در مغزمان باشد در نتیجه ما هر دو کار را انجام خواهیم داد.

پس یک اختلاف کوچیک کوانتومی در تفکر می تونه کل جهان رو تغییر بده، مثل پروانه ای که می تونه با تکون دادن بالهاش طوفان به راه بندازه.(برای بهتر فهمیدن بالهای پروانه، نظریه آشوب رو بخونید.) اتفاقات بسیار بسیار کوچیک می تونه مسیر تاریخ رو عوض کنه.

پس هر حادثه تاریخی، به طریقی در شاخه ای از دنیاهای بسیار از هم مجزا رخ داده است.

مثلا در یکی از جهان ها نازی ها جنگ جهانی دوم را برده اند و در جهانی دیگر هیچ حادثه وحشتناکی اتفاق نیفتاده. در بعضی جهان ها هم جنگهای دیگری اتفاق افتاده که حتی فکرشم نمی تونیم بکنیم.

در یک جهان یک تغییر کوچک در حرکت یک دنباله داره اتفاق افتاده چنان که حتی دایناسورها هم در کره ی زمین دیگری در جای دیگر همچنان زندگی می کنند. مثلا وقتی شما دارید با خیال راحت تلویزیون نگاه می کنید، ممکن هست در احاطه کامل دنیاهای نامرئی دیگری باشید، این جهان های موازی در هال خونه شما هستند و ممکن هست در هال خونتون دایناسور وجود داره که شما نمی تونید صداش رو بشنوید.

هر 4 نوع جهان های موازی می تونند وجود داشته باشند، برای همین دانشمندان در فرمیلب ایالت ایلینویز در حال انجام آزمایشات خارق العاده ای هستند به امید اثبات اینکه هر کدام از این جهان ها، حتی کوچکترین آنها واقعا وجود خارجی دارند.(وارد بحث آزمایش ها و اینکه روی چی آزمایش می کنند نمیشیم چون مقاله زیاد میشه.)

بعضی ها عقیده دارند که اگر وجود جهان های دیگر اثبات شود، میشه از اونها به عنوان قایق نجات کیهانی استفاده کرد. برای این کار نیاز به یک پل برای ارتباط جهان ها هست که به این پل، کرم چاله گفته میشه.

این ایده فوق العاده اولین بار در سال 1935 توسط آلبرت اینشتین و شاگردش نیتن روزن مطرح شد. از لحاظ تئوری اگر دو سیاهچاله رو به هم متصل کنیم به ما اجازه میده که با سرعت به زمان و مکان دیگر سفر کنیم. اما اگر تونستیم کرمچاله رو بسازیم (که تقریبا نشدنی هست) یه مشکل دیگه وجود داره:

وقتی اینشتین کرم چاله رو وارد معادلات خودش کرد فهمید که کسی نمی تونه از این پل رد بشه، چون شما در این فرآیند خواهید مرد. ولی اگر راهی برای سفر در کرمچاله پیدا بشه و یک نفر اونقدر زنده بمونه که برگرده و داستانشو برامون تعریف کنه، اون وقت می تونیم به جهان های موازی دیگه بریم، مثل یک آسانسور میمونه با این تفاوت که هر طبقه یک جهان هست.

ولی گذشته از همه اینا هنوز یک مشکل دیگه می مونه !!!، اونم اینه که ما نمیدونیم که قراره سر از کجا در بیاریم ممکنه یک ستاره باشه، یا سیاره.

ممکن هست در نهایت اثبات شه که کلا سفر بین جهان ها غیر ممکن هست.

ولی اگر بتونیم به یک گذرگاه خیلی خیلی کوچیک برسیم، می تونیم یک نانوبوت (یک روبات در اندازه اتم) رو از گدرگاه رد کنیم که شامل دی ان ای باشه که به اطراف پرت میشه. مثل درختی که بذر تولید میکنه، بذر شامل دی ان ای هست که به اطراف پرت میشه.

اگر یک تمدن پیشرفته در آینده ای دور بتونه اشعه های لیزری با انرژی بالا تولید کنه، می تونه از لحاظ تئوری سوراخی در زمان-مکان بسوزونه که کار بسیار مشکلیه ولی فیزیکدان ها محاسبه کردند که اگر بتونیم انرژی عظیمی رو در نقطه ای متمرکز کنیم تا به حدی برسیم که انرژی پلانک نام داره (یعنی نهایت انرژی) زمان و مکان ناپایدار می شود.

خب به انتهای این مقاله رسیدیم، اگه برای اولین بار با این جهان های موازی آشنا شدید بدون شک از تعجب نمی دونید چکار کنید!!!. توی این مقاله یکم بیشتر از مقاله قبلی توضیح دادم ولی بازهم بعضی چیزا رو نتونستم کامل بگم و بعضی چیزارو هم که اصلا نگفتم. البته منابع نوشته های بالا این ها بودند که من به زبان ساده و راحت اونارو توضیح دادم:
مستند یونیورس، کتاب جهان های موازی میچیو کاکو
http://www.beach-physics.ir/post/3385

پاسخ داده شد 31 Mar 2016 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)
انتخاب شده 31 Mar 2016 توسط عرفان اس‌اچ . اِی

ممنون بابت اطلاعات جمعیتون...
جهان های موازی قابل پذیرش هستن..
و سابقه نشون داده هر چیزی که امکان نا پذیر اعلام شده بعد چندین سال درست شده...
انیشتین میگفت بمب اتم درست نمیشه..
تو همون زمان بمب اتم رو هیتلر درست کرد...

و من با کلمه «بینهایت» کاملا مخالف هستم... زیرا چیزی به نام ∞ وجود نداره..
چیزی اندازه گیری‌ نمیشه... میگم اندازش زیاده و یا میگیم «تعریف نشده» هست

و در مورد شکل کیهان..
کیهان یکی از سه حالت زیر را دارد (عکس)
enter image description here
که اولی .. ینی کره ای که ما داخل اون هستیم...
دلیل های انتخابی

  1. در قرآن بر آن ذکر شده (در مفهوم) که کیهان محدود است..
  2. انبساط کیهان نیز در این مدل قابل درک است مثل اون دایره های حبابی که تو آب میندازی حجمشون زیاد میشه...

یه سوال پیش اومد ما ک اونا رو نمی بینیم.. اونا هم ما رو نمیبینن؟
و میتونه تغییر در جهان ما درست کنن..
من جهان های موازی رو اولین بار در فیلم بین ستاره ای دیدم.. که از کرم‌ چاله به عبور کرد و به یه چیزی رسید که گذشتشو میدید.. هنوز.
بعد اون تو یه فیلم مفهومی دیده بودم...

و در مورد کرم چاله..
من معتقدم : وقتی از سیاه چاله رد بشی توی سیاهچاله توسط کرم چاله ای که شما رو به طرف دیگه کیهان میبره...
هر چه قد به هسته دایره نزدیک‌تر باشیم برایمان بهتر است..
و چون وقتی ما از طریق سیاهچاله سفر کنیم دیگران ما را صحنه آهسته میبینند چون سرعت ما خیلی بیشتر است.. (فقط برای ناظران - برای خود فرد سرعت عادی است)
به همین دلیل سفر سیاهچاله‌ای را زمان-مکان میگویند.

و برای مطالعه من چه نظریه و یا چه مقاله هایی رو پیشنهاد میکنین؟
و یه سری به سایت هوپا بزنید .. اثبات جهان های موازی رو‌گذاشته.. میتونید نگاه کنید.

در مورد بی نهایت با شما هم عقیدم

برای مطالعه سایت [http://www.beach-physics.ir/][1]
اطلاعات خوبی داره. کتاب های استیو هاوکینگ رو بخون مطالب گوناگونی در مورد کیهان شناسی داره.

علم فیزیک گستردست از کوانتوم برای ابعاد ریز گرفته تا نسبیت عام برای ابعاد بزرگ . از اصل و نظریه گرفته تا قوانین بنیادی.
[1]: http://www.beach-physics.ir/

0 رای

سلام من در کانال تلگرامم در مورد این موضوع یه مقاله آوردم. اصل مقاله از برایان گرین هست که توضیحات تکمیلی هم به اون اضافه شده و به زبان ساده و روشنی نوشته شده. در لینک زیر:
https://telegram.me/joinchat/BslO8D5kDYr37_yreBF4Rw

پاسخ داده شد 6 Nov 2016 توسط فاطمه-ژرفا (40 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

...