به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

صوت چگونه به وجود میاد؟

+6 رای

یعنی حنجره یا دستگاه های تولید کننده صدا چه تغییری در مولکول های داخل هوا ایجاد میکنند

پرسیده شد 2 Sep 2013 در فیزیک کاربردی توسط alireza.r (1,740 امتیاز)

2 پاسخ

0 رای
 
بهترین پاسخ

صوت یا صدا تغییری در ساختار ملکول ها ایجاد نمی کند بلکه باعث می شود تا ذرات ماده حرکت کنند.
برای درک بهتر موضوع بهتر هست تعریف سایت ویکی پدیا در مورد صوت را بخوانید:

صدا یا صوت از انواع انرژی است که از تحرک ذرات ماده بوجود می‌آیند به این گونه که یک ذره با حرکت (برخورد) خود به ذره‌ای دیگر ذرهٔ دیگر را به حرکت در می‌آورد و به همین ترتیب است که صوت نشر می‌یابد. صدا ارتعاشیست که توسط حس شنوایی انسان درک میشود. ما معمولا اصواتی که در هوا حرکت میکنند را میشویم ولی صدا میتواند در گاز، مایع و حتی جامدات نیز حرکت کند.

سرعت صوت در جامدات بدلیل تراکم زیاد مولکولها، بیشتر از مایعات و در مایعات نیز بیشتر از گازها است. صوت بر خلاف امواج دیگر مانند نور و گرما فقط در محیطی نشر می‌یابد که ماده وجود داشته باشد و این بدین معناست که اگر بر سطح ماه (که هوایی وجود ندارد) انفجاری روی دهد شما هیچ وقت صدای آنرا نمی‌شنوید. از واحد دسی‌بل نیز برای اندازه گیری شدت صوت استفاده می‌کنند. محدودهٔ شنوایی انسان بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز می‌باشد.

پاسخ داده شد 3 Sep 2013 توسط سعید (32,140 امتیاز)
انتخاب شده 18 Sep 2013 توسط alireza.r
+1 رای

با نظر دوستمون موافقم صوت بر اثر لرزش و تحریک مولکول های جسم ایجاد میشه.

پاسخ داده شد 9 Sep 2013 توسط رسول (60 امتیاز)
...