به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

آیا سرعتی فراتر از سرعت نور وجود دارد؟

+10 رای

من برای این سوال چندین جواب دارم که برایتان شرح میدهم.
لطفا منتظر بمانید چون تمام مطالب نیاز به تایپ کردن دارند.

پرسیده شد 10 Sep 2013 در نسبیت خاص توسط سپهر (6,260 امتیاز)
برچسب گذاری مجدد 11 Sep 2013 توسط سپهر

ما منتظر جواب سوال شما هستیم.

خیلی جالب است من این مطلب را در یک مجله خواندم ولی آن را در یکی از سایت های بسیار جالب به نام "[بیگ بنگ !][1]" هم مشاهده کردم ، اتفاقا این دو کاملا شبیه به هم هستند ، و من در این صورت میتوانم بدون تایپ کردن مطالب را به همه دوستان انتقال دهم ، ولی به دو دلیل این کار را نمیکنم :

  1. مطالب بسیار زیاد هستند و سایت خیلی شلوغ میشود.
  2. به نظر من کپی پیست کردن کار خیلی جالبی نیست.

پس در این صورت من فقط لینک را برای دوستان میگذارم.
ولی اگر کسی مایل بود میتواند مطالب را خلاصه کرده و ارائه دهد.
[1]: http://bigbangpage.com/

5 پاسخ

+4 رای

آقا سپهر شما می توانید اون مطلب را با ذکر منبع و به صورت نقل قول اینجا قرار بدهید.

ببخشید ولی اگر خودتان همه این لینک ها را نگاه کنید میبینید که مطالب واقعا زیاد هستند.
ولی اگر باز هم نظرتان این است لطفا اطلاع دهید تا مطالب را در این جا نقل قول کنم.

من در ابتدا فکر کردم این مطلب فقط شامل یک بخش می شود. اما حالا که این مطلب در چند بخش منتشر شده است به همین شکل فعلی هم که به مطالب اصلی لینک داده اید کفایت می کند و مفید خواهد بود.

+1 رای

طبق نتبیت هیچ سرعتی بیشتر از نور نیست اما تفسیر جدید ان این است که هیچ جسمی نمیتواند بیشتر از نور حرکت کند چون برای شتاب دادن به ان به نیروی بینهایت نیاز است اما من یک حرکت دیگر را به شما معرفی میکنم که ظاهرا از سرعت نور بیشتر است اما با بررسی بیشتر خواهیم دید که اینچنین نیست .یگ میله ی بسیار بسیار بلن را در نظر بگیزید حال فرض کنید این میلگرد را حول یک انتهای آن میچرخانیم در اینصورت سر دیگر میله با سرعتی بسیار زیاد بسته به درازای میله پیدا خواهد کرد که اگر طول ان را بسیار زیادتر کنیم سرعتش از نور بیشتر میشود اما مشکل اینجاشت که یک خمیدگی در طول میله ایجاد میشود که باعث میشود نوک میله سرعتی کمتر داشته باشذ .ادامه را بعدا خواهم نوشت

پاسخ داده شد 10 Nov 2013 توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)

ببخشید ولی اگر جرم میله خیلی زیاد شود که دیگر نمیتوان آن را چرخاند،درست است؟

خوب شما بجای میله یک پرتو بسیار بلند نور را در نظر بگیر.

سپهر جان مشکلت حل شد یا نه؟

خب ، حالا این شد یک چیزی.
تفکرتان خیلی جالب و مبتکرانه است ؛
موفق باشید.

جواب به طور ساده و خلاصه منفی است. درون فضا – زمان، اگر جسمی که دارای جرم سکون است قرار باشد به سرعت نور باشد باید انرژی بی‌نهایت به آن اعمال شود.

نظریه‌ی نسبت خاص عملاً احتمال سفر با سرعتی بالاتر از سرعت نور را درون فضا – زمان را منتفی می‌کند و به نظر می‌رسد این محدودیتی است که عالم ما برای جهان وضع کرده است. البته ایده‌های متعددی درباره‌ی اینکه چگونه می‌توان این مرز را شکست – به طور کاملاً نظری – وجود دارد. برخی از این موارد دربردارنده‌ی ایده‌های صرف علمی – تخیلی هستند.

تنها نمونه‌ای که در سال‌های اخیر بحث شکسته شدن سرعت نور را به طور جدی مطرح کرد آزمایش چند سال پیش یک گروه بین‌المللی از دانشمندان بود که ادعا کردند توانسته‌اند نوترینوهایی را با سرعتی فراتر از نور به سفر وادار کنند. البته بررسی‌های بعدی نشان داد که احتمالاً خطای اندازه‌گیری زمانی و تحت تاثیر قرار گرفتن زمان‌سنج‌ها عامل این اندازه‌گیری بوده است.

منبع پاسخ http://qa.canot.ir-/

بله ، تا آن جایی که یادم است در سپتامبر سال 2011 دانشمندانی که راجع به نوترینو های اُپرا تحقیق میکردند ، چیز عجیبی را به دانشمندان جهان اعلام کردند ، آن ها گفتند که موفق به کشف نوترینو هایی شدند که در مسافت 700 کیلومتری توانسته اند سرعتی بیش از سرعت نور را به خود گرفته و در واقع نسبیت خاص اینشتین را زیر سوال ببرند!! این مسئله از همان ابتدا شک بسیاری از دانشمندان را به همراه داشت،که در آخر هم معلوم شد که آنان راست میگفتند ؛
*در واقع دلیل این اشتباه اتصالی داشتن یکی از سیم هایی که اطلاعات زمانی Gps را منتقل میکردند بود.
به همین سادگی
ولی داستان با استعفای مدیر گروهی که یکی از بدترین اشتباهات قرن را مرتکب شده است تمام میشود؛
و باز هم به همین سادگی*

+1 رای

اگه بیشتر بشه زمان به عقب برمیگرده

پاسخ داده شد 12 Jan 2016 توسط سینا مومنی (2,050 امتیاز)
0 رای

بله سرعتی بالا ترازنور رایکی ازدوستانم کشف کرده که میگوید 11برابر نوراست

پاسخ داده شد 22 Jan 2016 توسط IMAN (80 امتیاز)
0 رای

بچه ها جواب رو اینقدر نپیچونین.ببینید امکان داره.حتی تو اخبار هم گفت دانشمندان ذراتی رو کشف کردن که سرعتشون از نور بیشتره.
و من هم میگم که زمانی که اجسام به سرعت نور میرسند به ذرات کوچکی تجزیه میشن و در اون حالت میتونن با سرعتی بیشتر حرکت کنن اما ما نمیتونیم اینارو ببینیم و اثبات کنیم.

پاسخ داده شد 9 Mar 2016 توسط badboy (10,410 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

...