به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

طرز به اشتراک گذاشتن الکترونها در ترکیب ICL2 یک بار منفی چگونه هست

0 رای

سلام و خسته نباشید. در آرایش لوویس ICL2 یک بار منفی این بار منفی هنگام اتصال متعلق به ید هست یا کلر ؟ و طرز به اشتراک گذاشتن الکترونها چگونه هست؟ یعنی تعداد پیورند داتیو و یگانه و دوگانه چگونه هست؟
دقیقا همین پرسش بالا رو برای NH4 یک بار مثبت دارم که در این ترکیب هم اشتراک الکترونها چگونه هست
تشکر

پرسیده شد 19 Nov 2016 در شیمی نظری توسط بهنام 24 (30 امتیاز)

1 پاسخ

+1 رای

با سلام.
همون طور که میدونیدعناصر تناوب 2 به بعد قادر هستند بیش از 8 الکترون در لایه ظرفیت داشته باشند و پیوندهای فراظرفیت تشکیل بدند.مثل گوگرد که میتونه با اکسیژن در گاز گوگرد تری سولفید در مجموع 10 الکترون در اشتراک داشته باشه(یا همون دو پیوند ساده و دو پیوند داتیو).این توانایی به علت در دسترس بودن اوربیتال های d هستش که در دوره 2 و 1 در دسترس اتمها نیست.اوربیتال خالی مورد نیاز برای تشکیل پیوند داتیو از اوربیتال های d خالی تامین میشه.در ترکیبی که فرمودید یعنی ICl2 فرض می کنیم دهنده جفت الکترون ید و گیرنده کلر باشه،با این فرض چون کلر دارای اوربیتال خالی در زیرلایه d هستش انتظار داریم پیوند تشکیل بشه.اما با وجود تشکیل این پیوند داتیو اتمهای کلر هنوز هم یک الکترون تک در اوربیتال p دارند(چون آرایش اتمی اونها به 3p5 ختم میشه)پس پیوند داتیو موجب پایدار شدن اتمهای کلر نمیشه.در حالت دوم اگر کلر رو دهنده الکترون فرض کنیم و بار منفی رو به یکی از اتم های کلر اختصاص بدیم،الکترون تک موجود در اوربیتال p اتم ید با الکترون تک موجود در اوربیتال p اتم کلر دیگر تشکیل پیوند میدن و از طرفی کلری که بارمنفثی رو دریافت کرده میتونه یک جفت الکترون رو با اوربتال های خالی زیرلایه d اتم ید به اشتراک بگذاره و درنهایت مولکول تشکیل بشه.البته بارمنفی بعد از تشکیل پیوند داتیو به کل مجموعه تعلق خواهد داشت.
در مورد یون آمونیوم یا NH4+ یون H+ که دارای اوربیتال خالی هستش (اوربیتال 1s) جفت الکترون ناپیوندی اتم نیتروژن رو دریافت می کنه و پیوند داتیو تشکیل میشه.بعد از تشکیل پیوند بار مثبت یون هیدروژن به کل مجموعه اختصاص پیدا می کنه.

پاسخ داده شد 22 Nov 2016 توسط ِD.amir (3,650 امتیاز)

سلام و خسته نباشید
یه دنیا تشکر که به صورت جامع و با حوصله پاسخ سوالم رو دادید. واقعا ممنون. زنده باشید

سلام لطف دارید به بنده ان شاء الله تونسته باشم کمک کرده باشم.پاینده باشید

پرسشهای مرتبط

+6 رای
0 پاسخ 112 بازدید
...