به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

سلام هیدروژن موجود در C4H10O،هیدروژن اسیدیه؟ ینی ده تاهیدروژن اسیدی داره؟؟؟

0 رای

سلام هیدروژن موجود در C4H10O،هیدروژن اسیدیه؟ ینی ده تاهیدروژن اسیدی داره؟؟؟

پرسیده شد 1 Feb 2017 در شیمی آلی توسط good student

1 پاسخ

+1 رای

با سلام.
ماده مورد نظر شما یعنی بوتانول یک الکل هستش و الکل ها میتونند هیدروژن اسیدی آزاد بکنن اماقدرت اسیدیشون ضعیفه.(pka=10^16) .مقدار pka برای اسیدهای قوی نزدیک به صفر هستش.بنابراین میشه دید الکلها نسبت به اسیدهای معدنی،اسیدهای بسیار ضعیفی محسوب میشن.اما هر الکل راست زنجیر و بدون شاخه یعنی ان-آلکانول ها (n-alkanol) تنها یک هیدروژن اسیدی دارند و اون هم به اکسیژن وصل شده.یعنی ساختمان الکل ها از یک رشته کربنی (متیل،اتیل،پروپیل،بوتیل و...) تشکیل شده که یک گروه هیدروکسیل(OH) به اون اتصال داره و فقط هیدروژن گروه هیدروکسیل میتونه به صورت هیدروژن اسیدی آزاد بشه.
در شیمی آلی بنا بر یک قاعده کلی،هر هیدروژنی که با آزاد شدنش یک یون پایدار بوجود بیاد قدرت اسیدی خواهد داشت.مثلا در همین مثال الکل اگر شما هیدروژن رو از گروه هیدروکسیل بکنید یک یون اکسیژن با بار منفی ایجاد میشه.اما اگر از زنجیره کربنی بکنید یک اتم کربن دارای بار منفی تشکیل میشه.چون اتم اکسیژن از اتم کربن الکترونگاتیو تر هستش بهتر میتونه بار منفی ایجاد شده رو حفظ کنه بنابراین یون حاوی اکسیژن منفی از یون حاوی کربن مفی پایدارتر هست.پس مسلما هیدروژن ترجیحا از جایی آزاد میشه که باعث تولید یون پایدارتر بشه.

پاسخ داده شد 2 Feb 2017 توسط ِD.amir (3,650 امتیاز)

ممنونم که پاسخ دادید

خواهش می کنم اختیار دارید

پرسشهای مرتبط

...