به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

چگونه هولوگرام بسازیم؟با کمترین امکانات.

+7 رای

چگونه یک هولوگرامی را بسازیم که یک نوشته روی آن باشد.یعنی object ما نوشته باشد+از کمترین امکانات استفاده شود.لطفا با کمک فیلم یا تصاویر من را راهنمایی کنید.
با تشکر

پرسیده شد 8 Oct 2013 در فیزیک کاربردی توسط حامد20 (90 امتیاز)

1 پاسخ

0 رای

>ساخت یک هولوگرام چندان کار سختی نیست و به ابزار پیچیده‌ای نیاز ندارد. شما می‌توانید به راحتی یک هولوگرام بسازید. شاید ساخت هولوگرام با تصاویر جذاب برای دوستانتان به عنوان هدیه عید، تولد یا یادگاری ایده جالبی باشد.
لیزر: لیزر قرمز معمولا برای ساخت هولوگرام استفاده می‌شود. در ساخت هولوگرام‌ها بادقت بالا معمولا از لیزر هلیوم نئون قرمز استفاده می‌شود، اما برای ساخت یک هولوگرام خانگی می‌توان از پوینترها (اشاره‌گر نوری) که درواقع از یک دیود قرمزرنگ ساخته‌شده، استفاده کرد، اما باید در نظر داشت که هولوگرام‌های ساخته‌شده با پوینتر از کیفیت بالایی برخوردار نخواهند بود. این کیفیت پایین‌تر به دلیل پهنای باند وسیع‌تر دیود به‌کار رفته در پوینتر است که تفاوت آن با لیزری که پهنای باند بسیار ناچیزی دارد و تقریبا به‌صورت تک‌فرکانس در نظر گرفته می‌شود، کیفیت هولوگرام ساخته‌شده با پوینتر را کمتر می‌کند.
برخی از هولوگرام‌ها از ترکیبی از لیزرها استفاده می‌کنند که هریک از لیزرها یک رنگ را ایجاد می‌کنند. بسته به آن‌که از چه لیزری استفاده می‌کنید، شاید برای کنترل پرتودهی نیاز به یک شاتر نیز داشته باشید.
لنز: گرچه هولوگرافی معمولا به عنوان تصویربرداری بدون لنز شناخته می‌شود، اما با این وجود نیازمند لنز است، با این تفاوت که در تصویربرداری لنز دوربین نور را متمرکز می‌کند، اما در هولوگرافی لنزهای مورد استفاده برای پخش کردن نور به کار می‌روند.
تقسیم‌کننده نور: تقسیم‌کننده نور مجموعه‌ای از آینه‌ها و منشور است که برای تقسیم یک اشعه نوری به دو اشعه نوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
آینه: آینه‌ها برای جهت‌دهی به اشعه نوری و قرار دادن آن در جهت مناسب به کار برده می‌شوند. باید توجه داشت که برای ساخت یک هولوگرام با کیفیت بالا همه ادوات شامل لنزها، منشور، تقسیم‌کننده اشعه نوری و آینه‌ها باید کاملا تمیز بوده و به دور از آلودگی و گرد غبار باشند.
فیلم هولوگرافی: فیلم هولوگرافی می‌تواند نور را با دقت وضوح بالا ضبط کند، امری که برای ساخت یک هولوگرام با کیفیت بالا ضروری است. فیلم هولوگرافی مانند فیلم تصویربرداری یک صفحه شفاف بوده که از مواد حساس به نور تشکیل شده است. تفاوت بین فیلم دوربین عکاسی و فیلم هولوگرافی در دقت آنها در تصویربرداری است، به نحوی که فیلم هولوگرافی باید بتواند تغییرات بسیار کم نور در ابعاد میکرومتری را به دقت ضبط کند. به بیان دیگر، این فیلم باید از نسوج با ابعاد میکرومتری و کمتر ساخته شده باشد. برخی مواقع برای افزایش دقت تصویربرداری از محلولی استفاده می‌شود که در برابر لیزر با نور قرمز پاسخ شدیدتری می‌دهد. برای ساخت یک هولوگرام راه‌های بسیاری برای قرار دادن ادوات ذکر شده در بالا وجود دارد که برای نمونه یکی از این ترکیب‌ها را در ادامه ذکر می‌کنیم:
۱‌- لیزر را مستقیم به سمت تقسیم‌کننده نور قرار می‌دهیم، تقسیم‌کننده نور لیزر را به دو اشعه تقسیم خواهد کرد.
۲‌- آینه‌ها به نحوی باید قرار بگیرند که هر دو اشعه در نهایت به هدف که همان فیلم هولوگرافی است، برخورد کنند.
۳‌- هر یک از اشعه‌ها از یک لنز عبور می‌کند که وظیفه آن پراکنده‌سازی نور است.
۴‌- یکی از اشعه‌ها توسط آینه به شی هدف که می‌خواهیم تصویر آن را روی فیلم هولوگرافی ایجاد کنیم، تابانده می‌شود. فیلم هولوگرافی نیز به صورتی قرار داده می‌شود تا این اشعه پس از برخورد با شی به فیلم برخورد کند.
۵‌- اشعه دیگر که به عنوان اشعه مرجع شناخته می‌شود، توسط یک آینه مستقیم به محلول روی فیلم برخورد می‌کند. بین راه این اشعه هیچ شی قرار نمی‌گیرد. با این روش، به سادگی می‌توانید از اشیای مختلف تصویربرداری هولوگرافی کرده و هولوگرام‌هایی با تصاویر مختلف بسازید.

منبع و اطلاعات بیشتر :
مستند چگونه ساخته می شود: هولوگرام
نحوه ساخت هولوگرام
چگونه هولوگرام بسازیم
هولوگرافی چیست؟

پاسخ داده شد 9 Oct 2013 توسط سعید (32,140 امتیاز)
بازنگری شد 9 Oct 2013 توسط سعید

پرسشهای مرتبط

+1 رای
1 پاسخ 186 بازدید
+2 رای
1 پاسخ 436 بازدید
+1 رای
1 پاسخ 4,295 بازدید
+1 رای
4 پاسخ 1,016 بازدید
...