به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

چگونه به دوست خود ثابت کنم که زمین گرد است؟

0 رای

سلام. دوست من در اینترنت سایتی دارد که در اون سایت میخواد ثابت کنه که زمین گرده و حرکت نمیکنه!
من براش نظر نوشتم:

۰۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۲:۰۱

سپهر
ببینید.اینکه امروز کسی بگه زمین صافه چیز عجیبیه! اول اینکه اگر نقشه زمین رو همراه با خطوط هوایی برای هواپیما نگاه کنید. متوجه میشید که خطوط هوایی در کشور ژاپن وجود دارد که به سمت شرق حرکت میکنند و به آمریکا می رسند. در حالی که اگر زمین صاف باشد نمی توان از مبدا ای که در شرق وجود دارد با حرکت به سمت شرق(از همان مبدا)به یک کشور غربی رسید!
دوم اینکه:اگر زمین تخت بود،میتوانستیم از سواحل دریای خزر روسیه را ببینیم!
سوم اینکه:زمین تخت باید لبه داشته باشد یعنی باید آغاز و پایان داشته باشد ولی تا کنون با پیشرفت انسان در تکنولوژی تا کنون پایان و آغاز یا لبه ای پیدا نشده است.

و ایشون هم پاسخ دادند:
سلام

درباره سوال اول این عکس رو ببینید:

http://s8.picofile.com/file/8292579900/bandicam_2017_04_20_10_37_26_302.jpg

درباره سوال دوم:

برخی با شنیدن موضوع زمین تخت این فکر به ذهن آن ها می آید که اگر زمین در حقیقت تخت است، پس چرا من نمیتوانم کوه اورست را از محلی که در آن زندگی میکنم ببینم؟ چرا وقتی سوار هواپیما هستم، نمیتوانم به عنوان مثال کشور های اطراف را ببینم! اگر زمین صاف است چرا نمیشود؟ بله در حقیقت شما نمی توانید تا هرجا که دلتان میخواهد ببینید. نمیتوانید وقتی لب ساحل نشسته اید آن سمت دریا و کشور دیگری را ببینید! حال چرا؟ پاسخ ساده است و البته دارای دو بخش: الف) چشم انسان محدود است چشمان شما نمیتواند بیش از حد توان ببیند!! به عنوان مثال شما در یک هوای صاف و تمیز میتوانید تا حدود سیصد کیلومتر را ببینید به عنوان مثال از قله کوه کرکس قله دماوند کاملا نمایان است! اما شما نمیتوانید وقتی بالای کوهی هستید تا هرجایی که میخواهید ببینید! چرا؟ به دلیل وجود جو! زمین دارای جو است و دید شمارا در فواصل بسیار زیاد تار می کند حتی اگر از تلسکوپ استفاده کنید. ب)قوانین پرسپکتیو قوانین پرسپکتیو در جهان ما حکم فرماست و این قوانین در زندگی ما تاثیر دارد! بر اساس قوانین پرسپکتیو چشم انسان دارای یک افق محدود است که این افق می تواند با استفاده از تلسکوپ و دوربین افزایش یابد اما همیشه افقی وجود دارد که ما نمیتوانیم انتهای آن را ببینیم! به آن نقطه، نقطه اضمحلال افق می گویند! نقطه ای که هرچه به آن برسد(در دید ما) گویا کم کم از دید ما محو میشود. بنابراین شما نمیتوانید تا هرجا را که بخواهید ببینید. اما این موضوع در دریاها بخاطر وجود سطح آب و البته بخار آب فرق دارد! شما در دریا ها و اقیانوس ها دید کمتری نسبت به مکانی مانند بیابان یا دشت دارید.

درباره سوال سوم:
اکثر مردم این تفکر غلط را دارند که زمین تخت به این معنی است که حتما باید دارای لبه باشد و ما از لبه آن میتوانیم آویزان شویم و آب ها از لبه آن به پایین میریزند!!! خیر چنین خبری نیست! این یک تفکر قدیمی مربوط به قرون وسطی است! زمانی که مردم از اینکه با کشتی به مسیر خود ادامه دهند می ترسیده اند تا از لبه های زمین به پایین سقوط کنند زیرا به تخت بودن زمین اعتقاد داشتند و البته معنقد بودند زمین دارای لبه است! اما این تفکر یک تفکر اشتباه است! تفکر زمین تخت مدرن جدا از تمامی این تفکرات قدیمی و البته غلط است. هیچ لبه ای وجود ندارد که از آن به پایین پرت شوید، بلکه زمین ما که به صورت یک دیسک تخت است توسط رشته کوه های قاف که امروزه به نام قطب جنوب شناخته میشود احاطه شده است و بعد از این رشته کوه ها انتها گنبدی آسمان (در تفکر زمین تخت آسمان زمین گنبدی است که بر روی زمین قرار گرفته و انتهای آن به انتهای کوه های یخی می رسد) به انتهای زمین یا همان کوه ها می رسد. در واقع زمین ما یک سیستم بسته است و کسی توان خروج از آن را ندارد کسی قادر به پرت شدن از لبه نیست زیرا لبه ای وجود ندارد.

من در جواب این دوست چه جواب قانع کننده ای بدهم؟؟

پرسیده شد 21 Apr 2017 در زمین شناسی توسط سپهر عباسی

1 پاسخ

0 رای

روی سنگ قبر گالیله نوشته شده : به هر حال میچرخد (اشاره به کروی بودن زمین ) آیا تا به حال از نرم افزار google earth استفاده کردی یا عکس کره زمین از فضا را که صفینه های فضایی گرفته اند را مشاهده کرده اید .دوست بسیار محترم کوه قاف افسانه‌ است نه علم زیرا پس باید برای قطب شمال هم آنرا در نظر داشت وقتی میگویی لبه ای وجود ندارد یعنی دایره که در سه بعد میشود کره.

پاسخ داده شد 24 Apr 2017 توسط آران (6,020 امتیاز)
...