به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

آیا بر روی کره زمین جایی هست که نیروی جاذبه نداشته باشد

+10 رای

کجای کره زمین نیروی جاذبه ندارد

پرسیده شد 30 Nov 2013 در زمین شناسی توسط ali
بازنگری شد 30 Nov 2013 توسط سعید

7 پاسخ

+4 رای

برخی از مناطق زمین نسبت به دیگر مناطق جاذبه کمتر و یا بیشتر دارند.
در مناطقی که مرتفع هستند جاذبه کمتر و مناطق پست تر جاذبه بیشتر دارند.

پاسخ داده شد 12 Dec 2013 توسط آریان (28,220 امتیاز)

کاملا قلط است طبق قانون 452نیوتون جاذبه زمین فقط در قسمت مثلث برمودا بیش تر است

+2 رای

خیر. چنین جایی وجود ندارد

پاسخ داده شد 4 Dec 2013 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)

آقا پورنگ چطور گفتی جایی وجود نداره

+2 رای

سلام
نیروی جاذبه از نیرو های حجمی است مثل نیروی اصطکاک نیست که ما بگیم حتما باید ارتباط داشته باشه تا نیرو باشه مثلا در یک ظرف که فشارش کم شده باز نیروی جاذبه وجود دارد بنابر این با دور شدن از این نیرو می توان آن را کم کرد

پاسخ داده شد 20 Jan 2014 توسط bayat71mohamad (8,810 امتیاز)
+1 رای

بله هست , البته شاید دلیلش نبودن جاذبه نباشد شاید دلیلش وجود نیروی ضد جاذبه و رو به بالا باشد.
در برخی مناطق دنیا ادعا شده که جاذبه معکوس وجود دارد , مثلا در بعضی جاده ها با اینکه سراشیبی تندی وجود دارد و به طور معمول اگر ماشین را خلاص کنید باید رو به پایین برود این اتفاق نمی افتد و ماشین رو به پایین نمیرود و حتی برعکس به سر شیب کشیده میشود یعنی رو به بالا , در کشور خودمان هم چند نمونه از این موارد گزارش شده اما بیشتر گزارشات از کشور آمریکا بوده , فعلا دلیل قانع کننده ای برای این موضوع پیدا نشده.
البته عده ای از کارشناسان دلیل آنرا خطای دید عنوان کرده اند اما با این حال این موضوع مختص ایران نیست و در جاهای دیگر دنیا هم این اتفاق افتاده که خیلی ها را به واکنش وادار کرده.

پاسخ داده شد 20 Jan 2014 توسط zinter (8,600 امتیاز)
بازنگری شد 20 Jan 2014 توسط zinter
0 رای

در بعضی مکان ها مثل یکجایی در ایران نزدیک بوشهر بعضی مناطق زمین دارای نیروی مغناطیس هستند که بحثش جدا است که باعث مشود ماشین خلاص به طرفش کشیده شود و توجه داشته باشید که زمین گرد نیست در بعضی مکان ها که فاصله تا مرکز زمین کمتر است جاذبه بیشتر است مانند قطب به طور کلی اگر فاصله از حدی بیشتر شود امکان پذیر است و یا سرعتت بیشتر از حدی باشد که مطلبش در اینجا نمیگنجد

پاسخ داده شد 13 Nov 2015 توسط human (420 امتیاز)
0 رای

با سلام.
بر اساس قوانین اثبات شده فیزیک و نسبیت انیشتین که بارها با تجربه و آزمایش و مشاهدات درستی اش ثابت شده هر مقدار جرمی از ماده که در قسمتی از فضا قرار بگیره و متمرکز بشه، فضا رو به سمت خودش انحنا میده و باعث ایجاد میدان گرانشی به دور خودش میشه که هر چیزی درون این میدان گرانشی قرار بگیره بهش نیرو وارد میشه و به سمت مرکز ثقل اون جرم با شتاب ثابت حرکت میکنه. مقدار این نیرو متناسب است با عکس فاصله و جرم اون ماده و جرم اون چیزی که در این میدان گرانشی قرار میگیره. هرچه از مرکز ثقل جرم دورتر بشی نیروی گرانشی کمتر میشه تا جایی که اگه به اندازه کافی دور بشی و هیچ جرم تاثیر گذاری دور و برت نباشه احساس بی وزنی خواهی کرد.
پس اگر منظورت از کجای کره زمین، سطح کره زمین هست هیچ جایی وجود نداره که گرانش اون صفر باشه. و همواره به اجسام نیروی گرانشی وارد میشه و اجسام در حال سقوط به سمت مرکز زمین هستند. حالا وقتی که چیزی مانع این سقوط بشه شما احساس وزن خواهی کرد. و اگر هم جسمی بر خلاف نیروی گرانش در سطح زمین حرکت کنه این بدین معنی هست که حتما باید یک نیروی فیزیکی بر خلاف نیروی گرانش زمین بهش وارد بشه تا شما ببینی که اون جسم برخلاف جاذبه داره حرکت میکنه.
حالا اینکه در جایی از کره زمین این نیروی مرموز وجود داره یا نه من از اون آگاه نیستم.
در فواصل دور از زمین که میدان گرانشی زمین اندازه اش کم میشه تقریبا میشه گفت که جاذبه زمین صفر هست ولی در عین حال شما در میدان گرانشی خورشید قرار خواهید داشت. برای اینکه واقعا جاذبه صفر رو احساس کنی حتما باید به خارج از منظومه شمسی بری هر چند که در اون حالت هم درون کهکشان راه شیری هستی و میدان گرانشی جرم کلی کهکشان روی جرم تو تاثیر میذاره و برای رهایی از اون هم لازم هست که از کهشکان راه شیری خارج بشی و در فضای میان کهشکانی قرار بگیری.

پاسخ داده شد 28 Nov 2015 توسط هیچ (100 امتیاز)
0 رای

هیچ جایی نیست که به صفر برسه اما نزدیک صفر میشه.از لحاظ توری مرکز زمین جاذبه 0 داره.

پاسخ داده شد 9 Mar 2016 توسط badboy (10,410 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

+2 رای
2 پاسخ 1,737 بازدید
...