به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

چرا بعضی از مرغ ها تخم قهوه ای می گذارند و برخی به رنگ سفید؟

+10 رای

متغیر بودن رنگ تخم مرغ ها به چه عواملی بستگی دارد؟

پرسیده شد 13 Dec 2013 در جانورشناسی توسط آریان (28,220 امتیاز)

2 پاسخ

+1 رای
 
بهترین پاسخ

رنگ تخم مرغ منحصرا ناشی از مواد رنگی لایه بیرونی پوسته است و ممکن است از تقریبا سفید تا قهوه ای سیر تغییر کند.تنها عامل تعیین کننده رنگ نخم مرغ نژاد مرغ است.
ساده ترین راه برای تشخیص رنگ تخم مرغ های هر مرغ،توجه به رنگ آویزه گوش پرنده است.اگ این آویزه سفید باشد،تخم ها سفید،و اگر قرمز باش تخم ها قهوه ای خواهند بود.
گرچه بعضی از مردم ظاهرا از تخم مرغ های قهوه ای پرهیز می کنند،اما این تخم مرغ ها از نظر مغذی یا سالم بودن با تخم مرغ های سفید هیچ تفاوتی ندارند.در واقع تخم مرغ قهوه ای در میان شیفتگان غذاهای سالم علاقه مندانی دارد،که گرچه برای تولید کننده سود بیشتری به همراه نمی آورد،اما بهای بیشتر را تضمین می کند.
زرده های تخم مرغ ها نیز از نظر رنگ باهم تفاوت دارند.اما علت این تفاوت بیشتر به رژیم غذایی پرنده مربوط است تا به عوامل ژنتیکی.رنگ زرده تخم مرغ عمدتا به رنگدانه های موجود در خوراک مرغ بر می گردد.اگر در خوراک مرغ مقدار زیادی رنگدانه های گیاهی زرد و نارنجی وجود داشته باشد،رنگدانه ها به زرده منتقل می شوند.مرغ هایی که خیسانده حبوبات،ذرت زرد و یونجه می خورند،زرده تخم مرغ هایشان نیمه زرد،و مرغ هایی که گندم یا جو می خورند،زرده تخم مرغ هایشان کم رنگ تر می شود.رژیمی از غذاهای کاملا بی رنگ،مثل ذره سفید،موجب زرده ای سفید رنگ می شود.چون مردم رنگ زرد زرده تخم مرغ را ترجیح می دهند،مرغ داران نیز فقط به دلیل زیبایی شناختی از دادن غذاهای بی رنگ به مرغ ها خودداری می کنند.


منبع

پاسخ داده شد 14 Dec 2013 توسط سعید (32,140 امتیاز)
انتخاب شده 14 Dec 2013 توسط آریان
0 رای

فکر کنم دلیل اون به خاطر غذای مصرفی مرغ باشه.
علاوه بر غذا بدن مرغی که تخم سفید میذاره بعضی مواد رو از غذا جذب میکنه که اون مرغه نمیتونه و برعکس.
همین باعث تغیر رنگ پوسته اهکی تخم میشه.

پاسخ داده شد 9 Mar 2016 توسط badboy (10,410 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

+3 رای
4 پاسخ 409 بازدید
+12 رای
3 پاسخ 974 بازدید
...