به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

کاربرد رزین در صنعت؟

+5 رای

ازانواع رزین چه به صورت مصنوعی وچه به صورت طبیعی چه استفاده هاییی میشود؟

پرسش مرتبط با پاسخ: رزین چیست؟
پرسیده شد 17 Dec 2013 در موارد دیگر توسط محمد راد (400 امتیاز)

1 پاسخ

+2 رای
 
بهترین پاسخ

enter image description here

آبهای مورد مصرف در صنایع و شرب در کشور ایران دارای املاح زیادی میباشند
املاح کلسیم و منیزیم از جمله عمده ناخالصی های آبهای کشور ایران به شمار می روند. مقدار بیش از حد این املاح ، برای مصارف صنعتی و بهداشتی و خوراکی آب مناسب نمی باشد.

سختی آب، عامل تشکیل رسوب در دیگهای بخار، مبدلهای حرارتی، برجهای خنک کننده و سیستمهای سرد کننده و ... می باشد. در صنایع نساجی و رنگرزی کیفیت باعث افت رنگ می شود . سختی بیش از حد آب باعث سوء هاضمه و بروز بیماریهای کلیوی در انسان می شود

استفاده از آب چاه یا آب ورودی به کارخانه و یا شیر آب برای تهیه آب و نمک اشتباه دیگر اکثر کاخانجات و کارگاه ها میباشد که سبب میگردد ناخالصی آب مورد استفاده برای تولید آب و نمک احیا رزین دوباره به رزین انتقال می یآبد و احیای مناسب صورت نگیرد و عمر مفید رزین که بالای 5 سال میباشد کم گردد توصیه میشود برای بار اول احیاء از آب مقطر استفاده گردد و برای دفعات بعد از آب سبک شده توسط دستگاه سختی گیرتان که در ظروف نگهداری برای احیاء ذخیره نموده اید استفاده نمائید و به هیچ عنوان از آب چاه و یا آب ورودی کارخانه برای تولید آب و نمک استفاده ننمائید که باعث عدم احیاء مناسب رزین بعلت داشتن املاح در خود میگردد و عمر رزین را بشدت کاهش میدهد.

متاسفانه بسیاری از کارخانه ها و صنایع به مسئله فوق بعلت عدم اگاهی توجه نمی نمایند و نیز کارگران مسئول احیا نیز خیلی از اوقات توجه لازم را ندارند
استفاده از آبهای گل آلود و دارای مواد معلق و همچنین آبهایی که دارای املاح آهن، منگنز، مس و دیگر فلزات سنگین می باشند، رزین ها سختیگیری را زود فرسوده و آبدهی دستگاه سختگیر را کم می کنند.

اما رزین در بویلر ساخته شده از دانه هایی که به صورت معمول از پتاسیم و یا سدیم پوشانده شده اند که با عبور از آب سخت از روی این رزین ، یون منیزیم و کلسیم این آب سخت با سدیم و پتاسیم روی این دانه ها جایگزین می شود.بعد از آن رزین بک واش (back wash) شده یعنی زمانی که سدیم و پتاسیم خود را از دست داد آن را از روی آب شور در درون تانک نمک عبور داده تا دوباره خاصیت خود را به دست آورد.
در تمامی سیستم های سختی گیر با رزین واجب است که به صورت دوره ای،رزین شسته شود و back wash صورت بگیرد. اما در بعضی از سختی گیرهای جدید این عمل به صورت خودکار صورت می گیرد.
بسته به نوع رزین استفاده شده در محصولات رزین باید تا حدود 10 سال تعویض گردد. اما این رزین اگر از کیفیت خوبی برخوردار باشد و از آب شهر در تغذیه آن استفاده شده باشد، این عدد تا 15 سال هم می‌تواند ارتقا یابد.


منبع و اطلاعات بیشتر

پاسخ داده شد 19 Dec 2013 توسط سعید (32,140 امتیاز)
انتخاب شده 19 Apr 2014 توسط آریان

پرسشهای مرتبط

+2 رای
0 پاسخ 196 بازدید
+5 رای
1 پاسخ 1,983 بازدید
پرسیده شد 14 Dec 2013 در موارد دیگر توسط محمد راد (400 امتیاز)
0 رای
0 پاسخ 270 بازدید
پرسیده شد 10 Apr 2017 در دانشگاه توسط ناشناس
+6 رای
1 پاسخ 7,678 بازدید
پرسیده شد 29 Sep 2013 در فیزیک ذرات توسط alireza.r (1,740 امتیاز)
...