به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

چرا قطب نما در دو قطب زمین دچار اختلال میشود؟

+1 رای

به چه دلیل زمانی که یک قطب نما به یکی از دو قطب زمین نزدیک میشود,شروع به چرخیدن به دور خود میکند؟
(-:

پرسیده شد 13 Mar 2016 در الکتریسیته توسط badboy (10,410 امتیاز)

1 پاسخ

0 رای

باسلام خدمت شما دوست گرامی - کره زمین به دو نیم کره مغناطیسی تقسیم میشود که شمال کره زمین قطب مثبت هست و جنوب کره زمین قطب منفی است . عقربه قطب نما یا از آهن است و یا از امثال آهن - قطب این عقربه یا مثبت است و یا منفی و این عقربه به گونه ای است که یک طرف آن سنگین تر از طرف دیگر است! اگر قطب عقربه منفی باشد قسمت سنگین تر آن به سمت شمال می ایستد و اینگونه مشخص میشود که شما کجاست و... و اگر قطب این عقربه مثبت باشد، برعکس...
حالا سوال شما...اگر شما در منطقه ای هستید که در آنجا معدن آهن و دیگر فلزات شبیه آهن و یا کابل برق که در آن برق فشار بالا و یا کامیون یا چیزی دیگر وجود دارد ، قطب نما مسیر غلط نشان میدهد و یا بدور خود میچرخد...همونطور که زمین بدور خودش میچرخه به دلیل وجود دو قطب اگر شما در منطقه ای باشید که دو قطب مثبت یا دو قطب منفی و یا یک قطب مثبت و یک قطب منفی با قدرت های یکسان وجود داشته باشد قطب نما شروع به چرخیدن بدور خود میکند - حالا اگر قدرت دو قطب یکسان نباشند قطب نما مسیر غلط نشان میدهد و یا با کمی انحراف - اگر دقت کنید وقتی که قطب نما بدور خودش می‌چرخد در یک جاهایی یکم مکث میکنه باز شروع به چرخیدن بدور خود میکنه که این هم بدلیل اختلاف قدرت دو قطب است اما این اختلاف ناچیز است پس باعث نمیشود که عقربه ثابت شود! اگر قدرت دو قطب کاملا یکسان باشند عقربه بدون مکث بدور خود می‌چرخد.
باتشکر، ا، کیا

پاسخ داده شد 14 Mar 2016 توسط امین کیا (1,990 امتیاز)

اقای امین کیا... این جوابت درست نیست ازپایه.یک قطب نما بر اساس نیروی مفناطیسی زمین کار میکنه.
و قطبیت یک اهن به شکل یک سمت Nوسمت مخالف Sهست.و شما گفتین زمین دو نیم کره مغناطیسه.....درکره زمین ، مواد مذاب در حال حرکت وجود دارد و بیشتر این مواد ، از جنس آهن و نیکل هستند. هنگامی که این مواد حرکت می‌کنند، در اطراف جریانهای الکتریکی ضعیفی بوجود می‌آورند که در مجموع باعث می‌شود کره زمین ، خاصیت آهنربایی پیدا کند و در اطراف کره زمین ، میدان مغناطیسی بوجود می‌آید.پس نمیشه زمین رو به دوتا بخش تقسیم کرد.پس جوابتون اشتباهه.متاسفم.
(-:

پرسشهای مرتبط

+1 رای
0 پاسخ 577 بازدید
...