به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

فنر فشرده شده سنگینتره یا حالت عادی اون؟

+7 رای

آیا اگه یه فنر رو فشرده تر کنیم یا یه ساعت قدیمی رو کوک کنیم به جرمش افزوده میشه یا نه؟هر چند کم

پرسیده شد 22 Jan 2014 در مکانیک توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,970 امتیاز)
بازنگری شد 26 Jan 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد

ممنون ولی اشتباهه

در این باره کسی هست بازم نظر بده؟ ممنون میشم

9 پاسخ

+6 رای
 
بهترین پاسخ

من به پرسش یه پاسخ میدم ولی شما زود قضاوت نکنین
طبق قانون هم ارزی انرژی و جرم ایندو میتونن به هم تبدیل بشن بنابرین وقتی فنر رو فشرده میکنیم تا زمانی به حالت فشرده بمونه این انرژی بصورت جرمی بسیار ناچیز تبدیل میشه
فرمول همارزی انرزی:E=MC2
مراجعه شه به کتاب تاریخچه زمان یا جهان در پوست گردو

پاسخ داده شد 30 Jan 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,970 امتیاز)
انتخاب شده 8 Jul 2016 توسط آرش محمدی بلبان آباد

من این کتاب را قبول دارم اما می شود بیشتر توضیح دهید که انرژی چگونه می تواند به جرم تبدیل شود؟!

خیلی مشتاقم بدانم که چگونه انرژی می تواند به جرم تبدیل شود؟ :-)

ارش.اشتباه میکنی.
این داره میگه تبدیل انرژی به جسم.اما این حالت در زندگی روز مره نیست.میشه فشرده شدن فنر و باز شدن اون رو با نحوه پیوند اتم ها و مولکول ها خیلی راحت و قابل فهم اثبات کرد.نیازی به اون فرمول نداره.
و تبدیل انرژی به ماده ناپایداره.حلا هم بگیریم انرژی به ماده تبدیل بشه لابد پایدار بوده.اما اگه پایدار بوده دیگه نباید تبدیل برعکس داشته باشیم

لطفا وقتی جواب خودت جواب خودتو برترین پاسخ انتخاب نکن.

پاسخ این پرسش هنوز قانع کننده نیست.

+5 رای

جناب بلبل اباد با این جواب داده کل اساس فیزیک را زیر سوال بردید.
با کدام مجوز شما معادله هم ارزی جرم و انرژِی را برای این مسئله استفاده کردید؟
یک مسئله فیزیک کلاسیک را با رابطه فیزیک نوین را بر اساس کدام منطق دانش فیزیک حل کردید؟
معادله هم ارزی برای سرعت های بالا استفاده می شود و نه مسئله فنر ساده

پاسخ داده شد 3 Apr 2014 توسط مهندس پورنگ (26,970 امتیاز)

به نظر شما اگه اسم فنر بیاد دیگه میشه فیزیک کلاسیک ؟نه عزیز فیزیک جدید رو برای هر مساله ای میشه بکار برد کی کفته فقط برای سرعت های بالاست تو سرعتای بالا این پدیده بارز تر و با اهمیت تر میشه توی این مساله افزایش جرمو که نگفتم با ترازوی میوه فروشی میشه اندازه گرفت منظور من افزایش بسیار ناچیزه بله انرژی وجرم دارای هم ارزی اند و اینو من نمیگم بلکه آلبرت اینشتین میگه.
در سرعتهای پایین که گفتین فیزیک جدید جایی نداره کاملا اشتباهه مثلا برای مساله زمان یک متحرک نسبت به یک جسم ثابت زمان متفاوتی داره حتی اگه سرعتش عادی باشه

من عرض کردم استفاده از معادله هم ارزی برای این مسئله اشتباه است چون اگر اشتباه نبود شما می توانستید یک مثال در کتب منبع پیدا کنید که برای بدست اوردن جرم یا انرژی یک فنر از معادله هم ارزی استفاده کرده باشد. ولی اگر به هرترتیب شما اعتقاد دارید این فرضیه درست است سعی کنید به طور منطقی ان را اثباط کنید و در صورتی که در این راه گام بر می دارید من برای شما ارزوی موفقیت می کنم.

ببخشید ولی مشکل ماها اینه که فقط تکیه میکنیم به منابع
منابعم که یکی دوتا که نیستند

+3 رای

جرم نباید تغییر کنه چون جرم همجا ثابته

پاسخ داده شد 22 Jan 2014 توسط bayat71mohamad (8,810 امتیاز)

ممنون ولی اشتباهه

مشتاقم بدانم که چه چیز باعث شده بگویید پاسخ آقای bayat71mohamad اشتباه است؟

یه کم صب کنین بقیه کاربرا هم نطرشونو بدن بعدا خدمتتون عرض خواهم کرد!.

ممنون.

اصلا تغیر نمیکنه

+2 رای

فرقی نباید بین جرم یک فنر فشرده شده و فنری که حالت عادی خوش را داره وجود داشته باشه. چون تا جایی که من می دونم اگر بخواهیم جرم یک ماده را زیاد یا کم کنیم باید یک سری مواد به اون ماده اضافه یا ازش کم کنیم. پس زمانی که ما یک فنر را فشرده می کنیم نه چیزی به اون اضافه میشه نه چیزی ازش کم میشه پس طبیعتا نباید تغییری هم در جرم فنر ایجاد بشه

پاسخ داده شد 26 Jan 2014 توسط سعید (32,140 امتیاز)

ممنون از جابتون ولی اشتباهه البته افزایش جرم خیلی ناچیزه علتشو بعدا میگم

+1 رای

اين سوال توسط آقاي آرش پرسيده شد و اگه اشتباه نكنم خودشون هم جواب دادن. سوال بسيار سوال جالبيه. در مورد جوابش هم بايد بگم با اينكه كاملا ميتونم بفهمم و درك كنم كه اين قضيه براي خيلي از دوستان عجيب يا حتي غير قابل قبول هست، ولي جوابي كه آقاي آرش دادن كاملا درسته. جرم فنر فشرده به ميزان فوق العاده ناچيزي از جرم فنر باز بيشتر هست. انرژي كه به فنر وارد شده و اصطلاحا به شكل انرژي پتانسيل در فنر ذخيره شده، طبق رابطه هم ارزي، جرم كل سيستم رو به ميزان بسيار ناچيزي افزايش ميده. حالا چرا ميتونم درك كنم كه اين قضيه براتون عجيب و غير قابل قبول هست. چون اين يك اشتباه بسيار رايج در مورد رابطه هم ارزي جرم و انرژي هست. در اصل دو اشتباه رايج. اشتباه اول كه خيلي هم اشتباه سطحي هست اين ديدگاه هست كه رابطه هم ارزي فقط در سرعت هاي بالا صادقه. علت اين اشتباه هم وجود ضريب C در رابطه هست. دوستان عزيز، سرعت نور در رابطه هم ارزي صرفا يك ثابت هست، اصلا و ابدا به اين معني نيست كه رابطه هم ارزي فقط در سرعت هاي نزديك به سرعت نور صادقه، هرگز اين اشتباه رو نكنيد. بمب هاي اتمي هيروشيما و ناكازاكي كه با سرعت نور به سمت زمين نميومدن. ولي رابطه هم ارزي دوتا شهر رو با خاك يكسان كرد. مواد راديواكتيو توي كشوي ميز ماري كوري هم كه با سرعت نور حركت نميكردن، اصلا حركت نميكردن. ولي واپاشي هسته اي اونها و رابطه هم ارزي جون اون دانشمند نابغه رو گرفت. اين از اشتباه اول. و اما اشتباه دوم كه خيلي بيشتر رايج هست اين هست كه خيلي ها فكر ميكنن رابطه هم ارزي فقط در فعل و انفعالات هسته اي صادق هست. نه دوستان اينطور نيست. رابطه هم ارزي در تمام فعل و انفعالاتي كه با انرژي مرتبط هست صادقه. چه شكافت هسته اي باشه، چه همجوشي هسته اي، چه سوختن چوب كه يك فعل و انفعال شيميايي هست، چه همين مثال فنر. علت اينكه اين اشتباه اينقدر رايج هست اين هست كه در مورد فعل و انفعالات هسته اي، نسبت انرژي آزاد شده به جرم مواد اوليه اونقدر زياد هست كه بشه تغيير جرم ناشي از آزاد شدن انرژي رو اندازه گيري كرد. به عبارتي جرم نسبتا قابل ملاحظه اي تبديل به انرژي فوق العاده زيادي ميشه. وگرنه از منظر تئوري، دقيقا همين داستان براي چوب در حال سوختن هم پيش مياد. فرض كنيد ترازويي اونقدر دقيق داشتيم كه ميتونستيم جرم دقيق چوب اوليه و اكسيژن مورد نياز براي سوختنش رو اندازه گيري كنيم. بعد وقتي چوب رو سوزونديم خاكستر باقيمانده و تمام گازهايي كه توليد كرده رو هم با دقت تمام جمع ميكرديم و جرمش رو اندازه ميگرفتيم. اونوقت ميديديم جرم مواد باقيمانده به ميزان ناچيزي از جرم چوب و اكسيژن اوليه كمتره. اين اختلاف جرم در اصل همون انرژي شيميايي بود كه در چوب ذخيره بوده و با سوختن آزاد شده. اميدوارم جواب سوال رو داده باشم. فقط تو پرانتز يك نكته ديگه رو اضافه كنم. يكي از دوستان گفتن كه تا جايي كه ايشون ميدونن براي تغيير كردن جرم بايد چيزي رو به جسم اضافه يا از اون كم كرد. جسارتا عرض ميكنم شما داستان رو تا جايي ميدونيد كه ١١٠ سال عقبتر از امروزه. پسنديده تر اين هست كه ابتدا اين ١١٠ سال رو حتي بطور سطحي يك مروري بكنيد، بعد از جايي كه امروز هستيم نظر بديد كه كمي بيشتر با اين مبحث همخواني داشته باشه.

پاسخ داده شد 8 Jul 2016 توسط هومن (560 امتیاز)

ممنون آقای هومن

اقا هومن این نظر اشتباهه.بیشتر حرف های شما درسته.اما اینو هم قبول کنید که تبدیل انرژی به جرم و برعکس اون در صورتیه که انرژی در خود جسم ذخیره بشه.در مثال فنر ما انرژی اتم های فنر رو زیاد نمیکنیم.بلکه داریم به نحوه قرارگیریشون اندکی فشار میاریم.حتی اگر در نظر بگیریم که داریم به اتم ها هم فشار میاریم.این فشار در قسمتی از فنر دقیقا برابر منفی فشار اولیه است.پس اونجا داره تبدیل جرم به انرژی انجام میشه.
و این به منظور تغیر نکردنه جرم هست.

+1 رای

سلام فشرده سازی تاثیری در وزن جسم ندارد

پاسخ داده شد 10 Dec 2016 توسط ققنوس (660 امتیاز)
0 رای

سنگین تر میشه چون انرژی پتانسیل بیش تری خواهد داشت
باور ندارید امتحان کنید.

پاسخ داده شد 10 Dec 2016 توسط علی () (7,130 امتیاز)

یه جوری میگی امتحان کنید انگا قراره یک کیلو وزن اضافه بشه.عزیز من اینجا وزن اضافه شده ای که دوستان مد نظر دارن تقریبا وزن چند دهتا اتم بیشتر نیست.چیزی زدی؟

–1 رای

سلام فشرده سازی تاثیری ئر وزن جسم ندارد

پاسخ داده شد 10 Dec 2016 توسط ققنوس (660 امتیاز)
–1 رای

هیچ تغیری نداریم.چی میگین e=mc2
اون فرمول مال انرژی ذخیره شده در ازای تبدیل جرم به انرژی پتانسیل زیر اتمیه.هیچ ربطی به انرژی ذخیره شده به خاطر نحوه قرار گیری اتم ها نداره.

پاسخ داده شد 22 Dec 2016 توسط badboy (10,410 امتیاز)

نه نه اشتباه نکن اون انرژی صرف شده به صورت خیلی خیلی ناچیز به جرم تبدیل می شه لینک زیر را نگاه کن
با مثال خوبی شروع کرده
http://skyoloom.ir/آیا-انرژی-جرم-دارد؟/

عزیز من این مثال درسته.این برای افزایش انرژی ذرات زیر اتمی تو یه مولکول از مواد سازنده سیبه.تو این مثال انرژی خود ذره زیاد یا کم میشه.
اما تو سوال پرسیده شده اصلا انرژی ای به هسته اتم یا الکترون ها وارد نمیشه.اینجا فضای بین اتم ها مورد برسیه.به نظر من ایا همه یک سری تغیرات میدانی هستند.در اصل اینجا اصلا تغیر جرم صورت نمیگیره....

خوب بالاخره ما یک انرژی صرف کردیم خوب اون کجا میره نا بود که نمیشه

پرسشهای مرتبط

...