به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

آیا تاثیر نیروی گرانش آنی است ؟ یعنی بر فرض اگر لحظه ای خورشید حذف شود تاثیر گرانش آن به صورت آنی ظاهر میشود یا مانند نور زمان بر است ؟

+5 رای

اصلا در حالت کلی تاثیر جاذبه لحظه ای است ؟ یا مانند نور واحدی مانند سال نوری دارد در کیهان ؟
اصلا جاذبه چیست ؟ موج است آیا ؟

پرسیده شد 29 Jun 2014 در فیزیک نظری توسط وحید کاظمی

من فکر میکنم اونم مثل نور باشه ینی برای لحظه ای قطع بشه

3 پاسخ

0 رای
 
بهترین پاسخ

دوستان عزيز، آقاي آرش و آقاي badboy. استدلال و استقرا و استنتاج ابزار دست هر نظريه پرداز و دانشمندي هست. ولي اين كار اصولي داره كه در پاسخ شما عزيزان كمي ازش عدول شده. يك نظريه پرداز متعهد، ابتدا ميبايست تسلط كافي به موضوع مورد بحث و مفروضات اون داشته باشه، بعد بر اساس مفروضات درست استدلال و استنتاج كنه. من حدس ميزنم شما هردو جوان هستين و به شكل آماتور اين موضوعات رو دنبال ميكنين. خوش به حال شما كه فعلا هنوز مجاز هستين بي قيد و شرط از همه چيز حرف بزنين و در مورد همه چيز نظر بدين. و آفرين بر شما كه چندين بار تكرار كردين كه اين فقط نظر شخصي شماست. فقط خيلي خيلي دوستانه اجازه بدين بهتون ياد آوري كنم كه در آينده ميبايست خيلي خيلي بيشتر در نظريه پردازي و استنتاج هاي اينچنيني خودتون رو محدود كنيد.

و اما جواب سوال. با عرض شرمندگي هر دو شما اشتباه كرديد. امواج گرانشي، يا تاثير گرانش، يا ... داراي سرعت انتشار هستند. و سرعت انتشارشون دقيقا برابر با سرعت نور هست. به زبان ساده، اگر خورشيد در يك لحظه به يكباره ناپديد بشه، زمين بلافاصله از مدار خارج نميشه. بلكه ٨ دقيقه و ١٩ ثانيه بعد اين اتفاق ميفته. يعني در فاصله اون ٨ دقيقه و ١٩ ثانيه عملا خورشيدي وجود نداره، ولي ما همچنان هم اون رو ميبينيم و هم در مدارش ميگرديم.

پاسخ داده شد 8 Jul 2016 توسط هومن (560 امتیاز)
انتخاب شده 8 Jul 2016 توسط آرش محمدی بلبان آباد

من با آقای هومن موافقم و اشتباه بودن جوابم رو میپزیرم البته اشتباه از من نبود!!!!

آرش عزيز. سعه صدر و روحيه انتقاد پذيري شما قابل تحسينه

من نوجوونم.خخخ
اما چطور میتونم چیزی رو که نمیشناسیم براش رفتار هایی رو پیشبینی کنیم؟

در مورد گرانش خيلي بيشتر از اونچيزي كه فكر ميكني ميدونيم. پيش بيني وجود امواج گرانشي هم البته چيز جديدي نيست. بيش از صد سال هست كه وجود امواج گرانشي پيش بيني شده. تو اين صد سال هم تلاش هايي براي ثبت اين امواج انجام شده كه همگي شكست خوردن، يا حداقل نتايجشون تاييد نشده. تا در نهايت حدود يكسال پيش كه بالاخره در يك آزمايش فوق العاده دقيق و حساس اين امواج ثبت شدن و نتايجشون پيش بيني نسبيت عام رو تاييد ميكرد. خيلي ساده اگه بخوام توضيح بدم، گرانش انحناي فضا-زمان در اثر حضور يك جرم هست. اگر اين انحنا در اثر هر عاملي مغتشش بشه، اين اغتشاش بشكل موج و با سرعت نور انتشار پيدا ميكنه.

+1 رای

جواب این سوال توسط البرت اینشتن داده شد
ابتدا اسحاق نیوتون نیروی گرانش رو دارای یک حامل به نام گراویتون میدونست که سرعت تاثییر و یا انتشار اون رو بلا فاصله میدونست . بعدها البرت اینشتین از همین مساله انتقاد کرد او اظهار داشت اگر نیروی گرانش دارای یک حامل است واین حامل خود یک ذره بحساب میاد ممکن نیست که سرعت تاثییر اون بر دور دستها بلافاصله باشد زیرا که طبق اثبات خود البرت هیچ سرعتی در هستی بیشتر از نور نیست و اگر قرار باشه تاثیرات گرانشی بلافاصله پس از حضورجسم باشه پس باید سرعت گراویتون ها بیشتر از سرعت نور باشه که این غیر ممکنه . بنابراین اینشتین گفت نباید برای جاذبه حاملی در نظر گرفت و کلا تعریف جدیدی از تاثیرات جاذبه ارائه داد. طبق این تعریف جاذبه گرانشی اجسام ناشی از تغییر شکل و ساختار فضا زمان در اطراف جسم هستش این تغیر شکل در اطراف اجرام کروی منحنی است همچنین اجسام به اجبار باید در داخل فضا زمان حرکت کنند بنابراین اجسام کوچکتری که در نزدیکی اجرام بزرگتر قرار بگیرند به دلیل منحنی بودن فضا زمان تغییر مسیر داده و در این چاله ایجاد شده به دام می افتند.
واحتمالا بدلیل صلب نبودن فضا زمان این تاثییرات آنی و بلافاصله نخواهد بود.

پاسخ داده شد 4 Jul 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)

ارش جان. بیا نظریه ها رو اینطوری بگیم...حتما حامل گرانش ماده است.اگر انرژی باشه که در تغیر فاصله نباید تغیر اندازه گرانش داشته باشیم.به همین دلیل ماده است چون با افزایش فاصله از زمین گرانش کم میشه.و این که سرعت اجسام میتونه بیشتر از سرعت نور باشه.فقط اونجا ذره ما شکسته میشه و خیلی ریز میشه.که ما نمیتونیم اون ذره های خیلی ریز تر از فتون ها رو ببینیم. حالا با هر دستگاهی از اشکار ساز های سرن تا سایه های مغناطیسی.البته این نظر خودمه.
طبق این بحث ها هر دو نظریه رد میشه.و ما هم با بعد زمان و مکان کاری نداریم.
اینجا حامل گرانشباید چیزی جدا از تصورات قبلی ما روی شش حالت ماده باشه.
این ذره ترکیبه...یه ترکیب جدید از انرژی و ماده.
این ذره باید یه جوری به هر چیزی میرسه اون جسم رو به عقب هل بده و خودشو جلو بکشه.
نمیدونم.اگر کسی نظری داشت بده.خوشحال میشم

پسر خوب ! من هم با شما موافقم و اون قسمت از پاسخم رو اصلاح میکنم ، فک کنم طبق نسبیت هم این تاثیرات زمان بر هستند. ومن در اشتباه بوده ام با تشکر

0 رای

من فکر کنم انی باشهوچون گرانش یک بحث جدا از نوره...
در ضمن شنیدم دانشمندا تونستن موج گرانشی رو ببینن.تو ویکی سرچش کنین.
به هر حال بازم میگم گرانش مثل نور جرم نداره و قابل درک نیست.نه حداقل برای من.

پاسخ داده شد 9 Mar 2016 توسط badboy (10,410 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

...